Om de Amerikanen gerust te stellen heeft Chevrolet enkele aanpassingen doorgevoerd aan de accu’s en het koelsysteem van de Volt. Het gevolg is dat we in Europa iets langer moeten wachten op de levering van de Volt en zijn zustermodel, de Opel Ampera.

Storm in een glas water. In de Verenigde Staten zijn ze niet te beroerd om een klein incident tot gigantische proporties op te blazen. Eind vorig jaar vatte drie weken na een botsproef een Chevrolet Volt spontaan vlam. Dat kwam omdat de accu’s na de crash niet waren verwijderd, zoals de fabrikant wel voorschrijft.

Toch was de NHTSA, de overheidsdienst die verantwoordelijk is voor voertuigveiligheid, niet blij met het incident waarop de productie van de Volt en het zustermodel Ampera zelfs enige tijd is stilgelegd. Chevrolet heeft nu samen met de veiligheidsdienst aan een oplossing gewerkt.

Het merk heeft de veiligheidskooi van de accu’s extra versterkt, een extra sensor in het koelsysteem gebouwd die de temperatuur van het koelwater monitort en een extra afsluitring op het koelstofreservoir gemonteerd. Dit alles in samenspraak met de NHTSA.

Chevrolet benadrukt dat de Volt altijd al veilig is geweest, iets wat ook de vijfsterren score bij de EuroNCAP crashtest bevestigt. In Nederland is de levering van de Volt en Ampera nog niet op gang gekomen door de tijdelijke productiestop. De levering van de auto’s is met enkele maanden vertraagd maar dan krijg je wel een écht veilige auto.