2011 was het jaar van de 911, in 2012 richt Porsche alle schijnwerpers op de Boxster. Het nieuwe model is zojuist onthuld.

De nieuwe Porsche Boxster is er. Porsche heeft alle informatie, de eerste foto’s en de prijzen van de roadster bekend gemaakt. In het kort: de auto maakt gebruik van een geheel nieuw chassis, profiteert van nieuwe zescilinder motoren, oogt ‘dikker’ maar is lichter geworden.

Meer dan bij de 911 – die een soort van langlopende evolutie is – heeft de Boxster een nieuw design. De opvallendste wijziging is dat de voorruit verder naar voren staat, waardoor de ruimte in het interieur iets groter is.

Porsche biedt de Boxster vanaf de verkoopstart in april aan met twee motoren, beide zescilinder boxermotoren. De 2.7 levert 265 pk en de 3.4 in de Boxster S schopt het tot 315 pk. Mede dankzij het start/stop-systeem is het verbruik met 15 procent afgenomen. Optioneel levert Porsche de auto met PDK-automaat. Deze heeft een dubbele koppeling en zeven verzetten.

Tenzij je per se zelf wilt schakelen is de versie met PDK de beste optie. Daar zijn drie redenen voor: zuiniger, sneller en goedkoper. Met PDK sprinten de twee motorversies in 5,7 en 5,0 seconden van 0 naar 100 km/u, het brandstofverbruik bedraagt 7,7 en 8,0 l/100 km (1 op 12,9 en 1 op 12,5).

Dan de prijzen. De handgeschakelde Boxster kost 63.900 euro, de versie met PDK 200 euro minder. De Boxster S kost 79.400 euro, voor de versie met automaat betaal je 1.900 euro minder. In maart debuteert de Boxster op de autosalon van Genève, in april staat ‘ie in de showroom.