Chevrolet past de Volt licht aan. De belangrijkste wijzigingen, aan het accupakket, zorgen ervoor dat de auto 5 km extra puur elektrisch kan rijden.

De Amerikaanse Chevrolet Volt is aangepast. Nog dit jaar komt het gewijzigde model naar Nederland en zal ook zijn broer Opel Ampera profiteren van de verbeteringen. De belangrijkste daarvan zijn de licht toegenomen prestaties en levensduur van het batterijpakket. De Auto van het Jaar kan nu 5 km extra in volledig elektrische modus rijden, tot een totale actieradius van ruim 60 km.

Eigenlijk waren de aanpassingen bedoeld om een betere werking te garanderen bij lage temperaturen. Daarvoor werden de hoofdingrediënten van de batterijen, het metaal mangaan en het mineraal spinel, in andere hoeveelheden gemixt. “Soms smaakt je taart gewoon beter als je meer suiker en minder vanille gebruikt”, zo legt Bill Wallace, technisch directeur bij moederbedrijf General Motors, de verandering uit. Chevrolet kan de accu’s nu garanderen voor gebruik tot -30 graden Celsius.

Daarnaast is de capaciteit van de batterijen met een halve kWh vergroot, hetzelfde is gedaan voor de capaciteit die wordt gebruikt voor puur elektrisch rijden. Dankzij de paar extra kilometers elektrisch bereik daalt het gemiddeld benzineverbruik (inclusief de ritten waarbij de benzinemotor bijspringt) van 2,5 naar 2,4 l/100 km. Het nadeel is een langere oplaadtijd: 10,5 uur aan een 120 V-lader en 4 uur en 15 minuten aan een 240 V-contact.

Naast de wijzigingen aan het accupakket spuit Chevrolet de – nu nog zwarte – panelen op de kofferbak en het dak (zie de foto’s van het huidige model hiernaast) voortaan in carrosseriekleur. De functie EV Hold Mode, waarmee je kunt rijden op alleen de motor en zo de elektriciteit spaart, wordt nu behalve op de Opel Ampera ook op de Chevrolet Volt geleverd. Ten slotte komt Lane Departure Warning optioneel beschikbaar. Prijzen volgen zodra de vernieuwde Volt naar Nederland komt.