Koenigsegg heeft het wiel opnieuw uitgevonden. Letterlijk. Het is een van de acht innovaties die de Agera R lichter van gewicht maken en sneller doen rijden. Tot circa 440 km/u.

Als volgende week de autobeurs in Genève opent ontbreekt de Zweedse autosportfabrikant Koenigsegg niet. Het presenteert er de ‘Agera R 2013’, de nieuwe generatie van de snelste supercar die het merk tot op heden heeft ontwikkeld. Met acht innovaties presteert de Agera R beter dan ooit.

Een van de belangrijkste verbeteringen vormen de Aircore-wielen. Bij deze innovatie zijn de wielen uit een stuk lichtgewicht koolstofvezel vervaardigd. Binnenin zijn ze hol. Daarmee zijn de wielen bijzonder sterk maar tegelijk circa 20 kg lichter dan gangbare lichtmetalen wielen.

Een opvallende aanpassing is die van de toerenbegrenzer. Door deze van 7.250 tpm tot 7.500 tpm te verhogen kan de Agera R – op E85 biobrandstof – meer pk’s voortbrengen. Het maximum stijgt van 1.115 naar 1.140 pk.

De Agera R 2013 heeft op de hoeken van z’n front nieuwe luchtinlaten. Daarmee krijgt de hypercar 20 kg meer ‘down force’ wanneer deze 250 km/u rijdt. Standaard zal de Agera R voortaan geleverd worden met het Koenigsegg Electric Stability-systeem en de Triplex-techniek waarbij de schokdempers samenwerken.

Naast extra veiligheid en minder brandstofverbruik komen deze en andere aanpassingen ten goede aan de prestaties van de supersnelle auto. Het merk geeft – onder voorbehoud van toetsing – een aantal ‘recente records’ vrij. De nieuwe Agera R zou in 14,53 seconden van 0 tot 300 km/u zijn gereden en terug tot stilstand zijn gebracht in 6,66 seconden. Als topsnelheid geeft Koenigsegg nu ‘circa 440 km/u’ op. Dat is sneller dan een Bugatti Veyron Supersport.