Hyundai i-oniq: minder frivool

Hyundai stapt in de toekomst weer af van het gewelfde design. Dat leren we van de i-oniq conceptcar die op de autosalon van Genève is onthuld.

Strakgetrokken, minder frivool, ingetogen. Met die woorden omschrijft de woordvoerder van Hyundai in Genève de i-oniq conceptcar. “Het is de finesse van onze identiteit.” En: de i-oniq is een pure designstudie, waarmee Hyundai aangeeft dat dit de richting is die het merk op wil in de toekomst.

Dat wil niet zeggen dat de techniek van ondergeschikt belang is. De i-oniq heeft namelijk een elektromotor met een driecilinder benzinemotor als range extender. “Met deze nieuwe technieken kijken we de kat uit de boom. Als andere merken succes hebben met dergelijke aandrijflijnen dan brengen wij het de volgende dag op de markt. We hebben de techniek namelijk wel in huis en zijn er serieus mee bezig”, aldus de woordvoerder. In de praktijk betekent dit dat Hyundai binnen drie jaar met een elektrische auto met range extender op de markt kan komen.

Iets eerder komt gelukkig de i30 Wagon, die eveneens zijn werelddebuut maakt op de autosalon van Genève. Nogmaals de woordvoerder: “Nederlanders willen toch altijd wat meer ruimte voor hun geld dus we verwachten veel van de Wagon.” Ruimte biedt de i30 genoeg, zelfs zo’n 100 liter meer dan z’n voorganger. Als laatste nieuwtje is er Veloster Turbo, die ondanks minder vermogen dan z’n Amerikaanse broertje – 186 pk om 201 pk – toch sneller is.