Veelbelovende lettercombinaties Honda in Genève

De NSX Concept en CR-V Concept zijn de grote primeurs van Honda op de autosalon van Genève. Niet zonder reden, beiden komen in nauwelijks aangepaste vorm op de markt binnen drie jaar tijd.

De NSX Concept en CR-V Concept staan niet zonder reden op de autosalon van Genève. Om met de CR-V te beginnen: die komt al dit jaar op de markt, in november om wat preciezer te zijn. “Hij is langer en biedt veel meer ruimte achterin”, zo vertelt de woordvoerder van Honda ons in Genève. De auto krijgt de beschikking over diesel- en benzinemotoren, de ‘zuinigste in hun soort’. Honda heeft namelijk de ambitieuze doelstelling om binnen drie jaar van elke motor die het merk levert de zuinigste te maken die er bestaat in Europa. Dat belooft dus veel goeds en veel nieuwe motoren voor de komende jaren. Eén van die motoren is een 1.6 diesel die in de Civic debuteert eind dit jaar. Met een CO2-uitstoot van 95 g/km valt ‘ie ook volgend jaar in de 20 procent bijtellingsklasse.

Iets langer moeten we wachten op de NSX maar dat ‘ie komt is nu zeker. Het ontwerp van het studiemodel is volgens de PR-man voor ’80 procent productierijp’: “De plaatwerkdelen zijn wel zo’n beetje klaar, aan de grille, koplampen en luchtinlaten zal nog wel het één en ander wijzigen voordat ‘ie in productie gaat.” De NSX krijgt, zoals Honda al eerder bekendmaakte, een bijzondere aandrijflijn met drie elektromotoren en een V6 benzinemotor.

Naast de twee conceptcars en de 1.6 dieselmotor heeft Honda nóg een primeur(tje): de Jazz Si. Deze sportieve uitvoering is technisch en optisch aangepast ten opzichte van de reguliere Jazz. Onder de motorkap is echter niets veranderd: een 1.4 benzinemotor zorgt voor de aandrijving. De Si wordt niet als hybride leverbaar.