Infiniti G sedan 2010

Infiniti heeft een aantal modelnamen laten vastleggen, die verklappen welke motoren de volgende generatie Infiniti G krijgt. Interessant zijn een hybride en dieselaandrijving.

Onlangs heeft het automerk Infiniti een drietal namen laten vastleggen: G35h, G30t en G22d. Gezien de opbouw van de namen kan het haast om niets anders dan typeaanduidingen gaan van toekomstige modellen. Het luxemerk van Nissan hanteert namelijk een systematische naamgeving: een letter die het model aanduidt, twee cijfers voor de inhoud van de motor en eventueel een extra letter die iets over de aandrijving zegt.

Zo staat de G37 voor de compacte luxeauto’s van het merk, die momenteel verkrijgbaar is met 3.7 V6 benzinemotor. Hoewel Infiniti pas later in Nederland arriveerde, dateert de huidige G-serie alweer van 2007; dat betekent dat we rond 2014 een nieuwe generatie kunnen verwachten. Dat zou hét moment zijn om nieuwe motoren en aandrijvingen te introduceren.

De nu vastgelegde naam ‘G35h’ suggereert dat de hybride aandrijving uit de M35h ook beschikbaar komt in de nieuwe generatie G-serie. De combinatie van een 3,5 liter benzinemotor plus elektromotor kan hetzelfde vermogen als de huidige 3.7 leveren maar tegen een lagere CO2-uitstoot.

Een twee, interessante uitvoering voor de Nederlandse markt lijkt de G22d, waarbij de ‘d’ staat voor ‘diesel’. Mogelijk betrekt Infiniti de 2,2 liter dieselmotor bij nieuwe partner Daimler, bijvoorbeeld de krachtbron uit de Mercedes-Benz E 220 CDI.

De derde vastgelegde naam, G30t, is voorlopig nog een raadsel. In het verleden gebruikte het Japanse merk de toevoeging ‘t’ voor ‘touring’. Echter volgens het Amerikaanse tijdschrift Car and Driver, die de vastlegging van namen opspoorde, zou de ‘t’ in de toekomst wel eens kunnen staan voor ‘turbo’ – daarbij verwijzend naar de beschikbare Daimler-motoren. We wachten het af. Het deponeren van namen is overigens geen garantie voor het daadwerkelijk gebruik.