De Opel Mokka arriveert deze weken in de showroom. Tijd om in te gaan op de technische snufjes die de compacte SUV standaard herbergt. Ze zijn vooral gericht op praktisch gemak en veiligheid. 

Om met het laatste te beginnen, het ESP van de Mokka is voorzien van zowel Hill Start Assist als Hill Descend Control. Rijden in bergachtig terrein is dus geen probleem voor de compacte SUV. Belangrijker voor ons land is het adaptieve verlichtingssysteem AFL+. Niet alleen in de stad of op provinciale wegen maar ook op de snelweg komen functies zoals slechtweerlicht, dynamisch bochtenlicht en de grootlichtassistent goed van pas. De intensiteit en het bereik van het licht worden automatisch aangepast zonder tegenliggers te verblinden. 

Fordward Collision Alert (FCA) waarschuwt je wanneer een botsing met het voorliggende voertuig dreigt, de Lane Departure Warning wanneer je per ongeluk buiten je eigen rijstrook terechtkomt. De Opel Traffic Sign Recognition (TSR) herkent niet alleen ronde verkeersborden maar ook rechthoekige, evenals dynamisch werkende led-borden. Zowel voor- als achteraan de auto zitten parkeersensoren. 

Kies je voor de Mokka met All-Wheel Drive dan is Torque Transfer Device inbegrepen, voor het automatisch overdragen van koppel naar de achterwielen bij weinig grip - en terug naar de voorwielen voor zuinig rijden. Alle Mokka-uitvoeringen zijn voorzien van traction control, wat werkt als een sperdifferentieel en daarmee doorslippende wielen voorkomt. Opel heeft de McPerson-veerpoten bij de vooras verder ontwikkeld om de wegligging te verbeteren en trillingen en lawaai te reduceren. Ook besteedde het merk aandacht aan een snelle reactie van de stuurinrichting met Electric Power Steering. 

Opel Mokka FlexFix-fietsendrager

Opties

Tot slot nog twee interessante, optionele features. Standaard is in de achterbumper van de Mokka een draagsysteem voor een fiets geïntegreerd. Wil je twee extra fietsen meenemen dan biedt Opel de tweede generatie FlexFix-fietsendrager aan voor 795 euro inclusief btw en BPM. De drie fietsen - samen maximaal 60 kg - kunnen gekanteld worden om makkelijk in de bagageruimte van de SUV te komen. 

Tegen een meerprijs van 595 euro per stuk - of bij aanschaf van een Cosmo+ of Excecutive Pakket - is voor de bestuurder of de voorpassagier een AGR-gecertificeerde, ergonomische stoel verkrijgbaar. Rugleuning, lenden en dijen, zelfs de hoofdsteunen zijn verstelbaar, vaak in vier richtingen. Perfect voor wie een slechte rug heeft.