Opel pakt een traditie uit de jaren '50 en '60 op en komt met een nieuwe vierzitscabriolet die in het middenklassesegment valt. Alleen is de Cascada zo modern als een auto anno 2013 kan zijn. 

Na een veelbelovende foto is het nu zover: Opel presenteert de Cascada. De cabriolet is niet de opvolger van Astra cabrio's zoals de TwinTop maar borduurt voort op de veel oudere traditie van open vierzits softtops zoals van de Kapitän en Rekord. Opel plaatst de nieuwkomer dan ook in het hoge middenklasse segment maar belooft wel 'een betaalbare prijs' - daarop moeten we nog even wachten. 

Het Duitse merk, dat aan een aardige comeback bezig lijkt te zijn met de Mokka, Adam en nu de Cascada, heeft z'n best gedaan om de cabriolet ook met gesloten dak een 'mooi figuur' te bezorgen. De licht oplopende taillelijn wordt geaccentueerd met een chroomstrip die body en interieur scheidt. Ook chroomstrips op de grille en het kofferdeksel, daarnaast zien we diverse elementen in de vorm van haaienvinnen en vleugels, zoals bij de lichtmodules en op het instrumentenpaneel. 

Het stoffen dak is akoestisch en thermisch geïsoleerd. Voorin de auto kun je het elektrohydraulische mechanisme in werking stellen waarmee het dak in 17 seconden opent, hetgeen mogelijk is tot een snelheid van 50 km/u. Laadruimte is er niet alleen achterin. Door de softtop te sluiten kun je het bagagevolume vergroten van 280 tot 350 liter. In de Cascada zit je eersteklas. Voorin zijn de ergonomische, AGR-gecertificeerde stoelen voorzien van nappaleder en een verwarmings- en ventilatiesysteem. Achterin vergemakkelijken een Easy Entry-systeem en elektrische gordelaanreikers het leven van de passagiers. 

De passagierskooi van extra sterk staal is op nogal wat plaatsen verstevigd om de veiligheid van de inzittenden te garanderen. Bij onverhoopt rollen schieten stangen uit de achterbank tevoorschijn, terwijl dubbele gordelspanners en in twee richting 'werkende' hoofdsteunen de voorpassagiers beschermen. De Cascada is voorzien van allerhande moderne veiligheidssystemen. We noemen het adaptieve verlichtingssysteem AFL+, achteruitkijkcamera, dodehoekwaarschuwing en Forward Collision Alert. Ook zaken als een parkeerhulp en Hill Start Assist zijn standaard bij de nieuwe cabrio. 

Uiteindelijk komt er een uitgebreid motorenaanbod voor de Cascada, voorlopig doen we het met de 2.0 CDTi 165 pk dieselmotor en twee benzine-krachtbronnen. De eerste is de 1.4 turbomotor met 140 pk en 220 Nm koppel - dat laatste in overboost. De 1.6 Sidi Turbo EcoToec-benzinemotor maakt deel uit van de geheel nieuwe motorengeneratie die begin volgend jaar debuteert. Tussen de 1.650 en 3.200 tpm levert de motor 170 pk en maximaal 280 Nm. Een nieuwe automaat met zes verzetten en lage wrijvingscoëfficient is beschikbaar voor deze motor en voor de diesel; voor alle motoren is verder een handgeschakelde zesbak leverbaar. Het grip bezorgende HiPerStrut-systeem uit de Insignia OPC is standaard aanwezig op de Cascada.