Begin volgend jaar arriveert de Volkswagen Jetta Hybrid in de showroom. Vanaf 29.990 euro rij je in de sedan, waarvoor je als zakelijk rijder niet meer dan 14 procent hoeft bij te tellen.

Per direct is de hybride Volkswagen Jetta te bestellen. De sedan, voorzien van onder meer de nieuwe 1.4 TSI-benzinemotor, is uiteindelijk zuiniger geworden dan aangekondigd bij z'n werelddebuut. De Jetta Hybrid verbruikt volgens de officiële cijfers niet meer dan 3,9 l/100 km (1 op 25,6). De CO2-uitstoot ligt op 95 g/km. Voor zakelijk Nederland is dat voldoende voor 14 procent bijtelling in 2013. Met een snelheid van maximaal 70 km/u kun je 2 km ver op alleen de elektromotor rijden, Volkswagen noemt dat 'full parallel hybrid'.

Tegenover deze mooie cijfers staan geenszins slechte prestaties. Volkswagen spreekt niet voor niets over een 'sportsedan'. Een prototype behaalde onlangs op de zoutvlakten van Bonneville (V.S.) 300 km/u. Het gecombineerde vermogen van de TSI (150 pk) en de elektromotor (20 kW) kan worden aangevuld tot - omgerekend - 170 pk, dankzij een boost-functie. Er is dan 250 Nm aan trekkracht beschikbaar. Bovendien is de Jetta Hybrid voorzien van een DSG-automaat. 

De nieuwkomer is direct herkenbaar als een Jetta maar toch anders. Volkswagen heeft de hybride voorzien van blauwgekleurde accenten in de logo's, een dichte grille, spoiler op de kofferklep en diverse logo's. De sideskirts en onderbumper wijken af van die van de brandstof aangedreven Jetta. De bagageruimte bedraagt 374 liter. 

De prijzen van het basismodel, de Jetta Hybrid Comfortline, beginnen bij 29.990 euro. De auto is dan standaard voorzien van16 inch lichtmetalen wielen, volautomatische airconditioning, cruise control, een met leder bekleed, multifunctioneel stuurwiel en meer. Het Highline-uitrustingsniveau heeft onder andere 17 inch lichtmetaal, een 'Premium' boordcomputer en bi-xenon lampen met led-dagrijverlichting. De vanafprijs van de Highline bedraagt 32.390 euro. Op beide versies is tegen een meerprijs van 1.577 euro is het Executive-pakket verkrijgbaar. Het omvat onder meer het RNS 315-navigatiesysteem met een speciale functie om de energiehuishouding van de hybride aandrijving af te lezen.