De Fiat Group heeft haar toekomstplannen uit de doeken gedaan. “We moeten ophouden met onze eigen staart na te jagen.”

Fiat gaat de crisis in Europa op eigen wijze te lijf. ‘Carmageddon’ noemt Fiat de huidige stand van zaken op de Europese markt. Nieuwe modellen bleven om die reden jarenlang uit, al kwamen wel de Panda, 500L en de nieuwe Lancia Ypsilon. Fiat heeft naar eigen zeggen twee keuzes gehad: óf blijven focussen op de ‘massamarkt’ en één of meer fabrieken in Europa sluiten, óf de historische merken Alfa Romeo en Maserati groot maken en voor de andere merken een nieuwe, duidelijke productlijn ontwikkelen. Je raadt het al, het is optie 2 geworden. Italië wordt een belangrijke productielocatie, van waaruit vele modellen worden geëxporteerd, onder andere naar de V.S.

Wat betekent dit voor de toekomst én de nieuwe modellen van de Fiat-merken in Europa? Hieronder lees je wat de plannen per merk zijn.

Alfa Romeo

Voor Alfa Romeo heeft Fiat grootse plannen. Tot 2016 staan er negen nieuwe modellen in de planning. Welke dat zijn vertelt de presentatie van Fiat niet, maar we proberen een kleine invulling te geven. Volgend jaar verschijnt de 4C Coupé en krijgen zowel de Mito als de Giulietta een facelift. In 2014 komt de 159-opvolger Giulia, de sedan en Sportwagon gaan in Italië gebouwd worden en niet in de V.S. zoals het merk eerder aankondigde. 2015 wordt een druk jaar met vier nieuwe modellen. Daaronder in ieder geval een nieuwe Spider die in Japan geproduceerd gaat worden en een nieuwe SUV. In 2016 verschijnt de nieuwe Mito.

Fiat

Fiat gaat alleen nog maar kleine modellen ontwikkelen voor de Europese markt. Geen nieuwe Croma, Bravo of Ulysse dus, maar wel veel nieuwe auto's die zijn afgeleid van de Panda en 500. Opvallend is dat bijna de gehele productie van Fiat-modellen in de toekomst buiten Italië - maar wel in Europa - zal plaatsvinden, op die van de Panda en een nieuwe SUV (500X?) na. Die laatste verschijnt in 2014. Een jaar later kunnen we nieuwe Punto tegemoet zien, samen met nog drie modellen waaronder de nieuwe Freemont – die nu niet in Nederland wordt geleverd.

Jeep

Jeep moet net als Alfa Romeo, Maserati en de Fiat 500-familie een mondiaal merk worden. De al bestaande plannen van het merk worden doorgezet met als belangrijkste nieuwe model een compacte SUV die in 2014 wordt onthuld en in Italië van de band zal lopen.

Lancia

Voor Lancia zal er de komende jaren weinig veranderen. Met de Thema, Voyager en Flavia Cabrio is het assortiment de afgelopen tijd aangevuld. Dit merk wordt volledig als Europese zuster van Chrysler ingezet. Nieuwe modellen komen alleen naar Europa als dat ‘haalbaar’ is, omdat de bekendheid van Lancia buiten Italië klein is.

Maserati

De plannen voor Maserati zijn veelbelovend. Een nieuwe Quattroporte en een compacter model - Ghibli genaamd - onder het huidige vlaggenschip verschijnen volgend jaar, de SUV Levante volgt in 2014. Nóg een jaar laten kunnen we de opvolgers van de GranTurismo en GranCabrio tegemoet zien en voor 2016 heeft Maserati nóg een nieuw model ingetekend. Dit zou een compacte coupé kunnen zijn.