Hoewel de markt voor pick-ups in Nederland klein is, besluit Isuzu om de splinternieuwe D-Max toch in ons land te gaan voeren. Het Japanse merk heeft ruim zes miljoen pick-ups geproduceerd en is daarmee wereldwijd een van de grootste spelers op dit gebied. Isuzu Benelux laat het Nederlandse en Belgische journaille grondig kennis maken met de nieuwe pick-up. Op het offroad-terrein van Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek krijg ik de kans om de D-Max op diverse ondergronden aan de tand te voelen.

Isuzu levert de D-Max in drie verschillende uitvoeringen: een single , extended  en double cab. In Nederland is voor ondernemers alleen de tweepersoons extended-cab (met bagageruimte achter de stoelen) interessant vanwege zijn BPM-vrijstelling. Deze voldoet aan de eisen voor een bedrijfswageninrichting, de andere carrosserievarianten worden in ons land als personenauto aangemerkt. Aan het einde van dit jaar wordt het mogelijk om voor 6.000 euro de vijfpersoons double-cab te laten verlengen, om ook aan deze vrijstelling te voldoen.

Soepel en stil

Je kunt bij de D-Max kiezen uit één motor: een 2,5 liter twinturbo-dieselmotor met 163 pk vermogen en 400 Nm koppel. De pick-up verbruikt volgens de fabriek 1 op 13,5 en dat is alleszins acceptabel voor zo’n grote en bijna 2.000 kg zware auto. De soepele en stille dieselmotor brengt de D-Max gemakkelijk op gang en levert zijn maximale koppel tussen 1.500 en 2.000 tpm. Je kunt kiezen uit een handgeschakelde zesbak of een vijftraps automaat. De handbak schakelt vaag en met grote slagen, je legt de versnelling makkelijk in het verkeerde verzet. Deze transmissie is duidelijk voor verbetering vatbaar. De automaat schakelt daarentegen prima en doet zijn werk met een lichte, maar niet hinderlijke vertraging.

Isuzu D-Max

Moeiteloos

Het chassis van de D-Max is ten opzichte van zijn voorganger 42 procent stijver geworden. Op een verharde weg voelt hij aan als een normale terreinwagen. De besturing is opvallend direct en het overhellen in bochten blijft beperkt. Alleen op een echt slecht wegdek heeft de achterkant moeite om stuiteren tegen te gaan. Dat is bij de meeste pick-ups een probleem, de enige oplossing is om de auto permanent te beladen. Tijdens off-road rijden sleurt de D-Max zich moeiteloos door alle hindernissen. Of het nu om het doorwaden van een meer of het berijden van een mul zandpad gaat, de Isuzu maakt een vertrouwde indruk. Wordt het echt te gek, dan kun je in geval van nood altijd nog de – voor de 4x4-versie – standaard lage gearing inschakelen.

Scherp geprijsd

Met een vanafprijs van net geen 17 mille exclusief BPM en BTW is de nieuwe D-Max scherp geprijsd. Voor een Nissan Navara of Volkswagen Amarok ben je al snel 5.000 euro meer kwijt. De totaal nieuwe D-Max ziet er goed uit en rijdt zowel op verhard als onverhard prima. De ondernemer die in deze moeilijke tijd graag wat geld op zak houdt, moet zeker eens een bezoekje brengen aan een van de 21 Nederlandse Isuzu-dealers.