Renault brengt voor het eerst een compacte SUV op de markt. Of nee, het is een cross-over, zoals de fabrikant zelf zegt. Ongeveer tegelijkertijd verschijnt de Peugeot 2008, een directe concurrent van de Captur. In deze nieuwe prijsvergelijking zetten we die twee auto’s tegenover elkaar en we halen er ook de auto bij die dit segment nieuw leven in heeft geblazen, de Nissan Juke. Buitenbeentje in deze prijsvergelijking is de Opel Mokka. Welke compacte cross-over heeft op papier de beste aanbieding?

De Renault Captur is de eerste compacte cross-over van het merk. Hij is wat ruimer en stoerder dan de Clio, maar compacter dan de Mégane. Helemaal nieuw is dit nichesegment natuurlijk niet, Suzuki levert bijvoorbeeld al jaren de SX4. In deze prijsvergelijking zetten we de Renault Captur met driecilinder TCe benzinemotor tegenover drie concurrenten, die allemaal redelijk recent in de showrooms opdoken.

Prijsvergelijking Renault Captur
Model Renault Captur   Peugeot 2008   Nissan Juke Opel Mokka
Motor 0.9 TCe 90 pk 1.2 VTi 82 pk 1.6 94 pk 1.6 115 pk
Uitvoering   Dynamique Active Selection
Prijs 19.490 euro 19.490 euro 19.490 euro   22.645 euro  

De prijzen van de Captur, 2008 en Juke zijn exact gelijk maar in de uitrusting zijn er belangrijke verschillen. De Dynamique-uitvoering van de Captur is namelijk een zeer luxe versie, zelfs een navigatiesysteem is standaard. Bovendien wordt de Captur uitgevoerd in opvallende two-tone carrosseriekleur, waarbij het dak een contrasterende kleur heeft. Tegen dat uitrustingsgeweld kan de 2008 niet op maar belangrijke zaken als airconditioning en cruise control zijn op de Active-uitvoering wel aanwezig. Ten opzichte van de Captur mist de 2008 wel 8 pk vermogen, bovendien heeft ‘ie in tegenstelling tot zijn Franse tegenstrever geen turbocompressor.

Tegen het uitrustingsgeweld van de Captur kan de Peugeot 2008 niet op

De Juke doet het met een ‘ouderwetse’ 1.6 viercilindermotor, waarmee de Japanse SUV vergelijkbare prestaties neerzet als de Captur. De uitvoering die hier wordt vergeleken is de instapper van het Juke-assortiment. Dat is te zien: airconditioning en cruise control zijn bijvoorbeeld afwezig, een radio/cd-speler is nog wel standaard. Wil je de uitrusting ongeveer naar het niveau van de Captur tillen dan moet je voor de 24.190 euro kostende Connect Edition gaan. Dat betekent dat de meerprijs ten opzichte van de Captur Dynamique naar 4.700 euro gaat. Dat is wel een heel fors bedrag.

De Opel Mokka is een beetje een buitenbeentje, omdat ‘ie 13 centimeter langer is dan de Captur en daarmee een half segment hoger wordt gepositioneerd. Dat zie je ook aan de prijs, de basis-Mokka kost al 3.000 euro meer dan de Captur in deze vergelijking. Dan krijg je wel een sterkere motor maar de Mokka is ook zo’n 160 kilogram zwaarder dan de Fransman. Bij de Opel moet je bijbetalen voor zaken als airconditioning en een radio/cd-speler. Je krijgt dus meer ruimte – in de lengte dan, niet in de breedte – maar daar moet je ook iets meer voor betalen.

Welke kopen?

Ben je in de markt voor een compacte SUV? Dan kan je niet om de Captur heen. Renault heeft de beste aanbieding in dit segment, op basis van de combinatie prijs, uitrusting, motorvermogen en ruimte. De 2008 is iets duurder, maar Peugeot zet die auto dan ook neer als ‘premium’ alternatief. De Juke prijst zichzelf in deze vergelijking uit de markt, al heb je bij Nissan wel meer keuze in uitvoeringen en motoren - tot de 1.6 Turbo in sportieve Nismo-trim aan toe. De Opel staat nog een treetje hoger op de prijsladder maar biedt meer ruimte. Of dat de meerprijs waard is moet je in de showroom zelf bepalen, houd er echter rekening mee dat ‘ie ook fors zwaarder is en meer brandstof verbruikt.

Of…?

Voor iets minder dan 20.000 euro stap je ook in een Dodge Journey met 2,7 liter V6-motor, automaat, plaats voor zeven personen en alle luxe die je maar kunt wensen. Een cross-over, maar dan op z’n Amerikaans. We hebben een mooie occasion uit 2009 gevonden met 58.000 kilometer op de teller.