Het segment van de compacte SUV groeit; de ene na de andere nieuwkomer wordt gepresenteerd en Chevrolet blijft niet achter. De nieuwe Trax moet het opnemen tegen onder andere de Nissan Juke en zijn technisch verwante broertje Opel Mokka. Een stoer design en het MyLink-systeem springen het meest in het oog. Airco is standaard, wat goed van pas komt in het zonnige Zadar (Kroatië) waar ik de Trax met 1,4 liter benzine- en 1,7 liter dieselmotor reed.  

Beide motoren in de Chevrolet Trax zijn goede bekenden. De 1,4 liter turbomotor heeft een vermogen van 140 pk en dat blijkt genoeg voor de 1.380 kg wegende Trax. De 1.4 liter krijgt er prima de gang in, maar van enige snelheidsensatie is geen sprake. De trekkracht bij lage toeren is niet zo groot als bij veel andere moderne turbomotoren. De 1.7-dieselmotor laat zich in de Trax echt van zijn meest ongeciviliseerde kant zien. Hoewel de motor er fijn aan trekt nagelt hij er zowel koud als warm lustig op los. Chevrolet erkent dit probleem bij de pre-productieauto die ik reed en werkt aan extra geluidsisolatie voordat de auto’s bij de dealer komen te staan.

Heb je geen smartphone, dan moet je een los navigatiesysteem aan de voorruit plakken.

Fijne rijdersauto

De Trax ontpopt zich tot een fijne rijdersauto. De besturing is lekker stevig maar niet zwaar, waardoor deze bij velen in de smaak zal vallen. De communicatie met de voorwielen is daarbij prima. De auto laat zich goed in de bocht ‘plaatsen’ en blijft goed het ingezette spoor volgen. De standaard op de 1.4 Turbo aanwezige vierwielaandrijving vangt eventueel onderstuur mooi op. Ondanks de 18 inch wielen en vrij straffe vering is de auto niet echt oncomfortabel. Wel voel je elke glooiing in het wegdek, wat vooral een gevolg is van de korte wielbasis. Afgezien daarvan voelt de Trax tot op hoge snelheid ontzettend vertrouwd aan. Het windgeruis blijft - voor dit type auto - binnen de perken.  

MyLink

Zowel voor- als achterin kunnen volwassenen prima zitten. Het dashboard is voorzien van een zachte toplaag, maar de harde en overdreven glimmende deurpanelen detoneren. Het centraal geplaatste 7 inch touchscreen van het MyLink-systeem springt meteen in het oog. Hiermee kun je een iPhone of Android-smartphone koppelen voor audiostreaming en – uniek – navigatie. Je moet dan de BringGo-navigatie-app installeren op het mobiele toestel.

Chevrolet Trax

Hoewel het concept fraai is stelt het systeem tijdens de test toch wat teleur. Regelmatig werd de verbinding met de smartphone verbroken waarbij ook de navigatie stopte. Chevrolet heeft notie genomen van deze problemen en een software-update om dit probleem op te lossen ligt voor de hand. Conventionele navigatie is overigens niet leverbaar. Heb je geen smartphone, dan zal je een los navigatiesysteem aan de voorruit moeten plakken.

De Chevrolet Trax heeft een vanafprijs van 21.995 euro voor de uitvoering met 1,6 liter benzinemotor met voorwielaandrijving, waarmee die niet de prijspakker van zijn segment is. Airco is wel altijd standaard en alleen de ’LS’-instapversie ontbeert het MyLink-systeem. Fervente smartphonegebruikers zullen dit wellicht missen, maar wanneer je zweert bij een klassieke Nokia mis je er weinig aan en ben je toch al veroordeeld tot een TomTom.