De lintjesregen gaat aan Mercedes-Benz voorbij. Veiligheidsinstituut Euro NCAP onderzocht de Citan Kombi uitgebreid in een crashtest. Het personenbusje behaalde slechts drie van de vijf beschikbare sterren.

De magere score is vooral toe te schrijven aan één onderdeel, Safety Assist, dus laten we beginnen met de goede resultaten. Zo kun je de kinderen met een gerust hart meenemen in de Citan want zowel de dummy die een kind voorstelde van 1,5 jaar als een van 3 jaar bleken maximaal beschermd. 

Ook de inzittenden voorin zijn met een score van 74 procent goed tegen aanrijdingen behoed. Er zijn echter wel een aantal zwakke plekken geconstateerd die letsel kunnen toebrengen. Zoals bijvoorbeeld de ruimte die ontstaat tusen de B-stijl en de voorzijde (onderste foto). Noch de zij-airbag, noch de gordijn-airbag vouwden bij een zijwaartse impact uit zoals bedoeld: ze bleven haken achter het bevestigingspunt van de gordel. Mercedes-Benz heeft Euro NCAP toegezegd hier wat aan te gaan doen. 

Mercedes Citan in Euro NCAP-crashtest

Voetgangers die tegen een rijdende Citan oplopen hebben van de motorkap weinig te vrezen maar des te meer van het onderste deel van de ruit. Net als bij vele andere auto's is op dit terrein nog heel wat te winnen. 

Dan de slechte score (33 procent) op het onderdeel veiligheidssystemen, ofwel Safety Assist. Eigenlijk komen de enige punten van het standaard aanwezige ESP. Andere voorzieningen, zoals een waarschuwingssysteem bij te hoge snelheid, zijn of afwezig of voldoen niet aan de normen die Euro NCAP hanteert.