Mercedes-Benz heeft de Sprinter vernieuwd. Het resultaat: een nieuwe neus, nieuwe veiligheidssystemen, zuinigere motoren en grotere onderhoudsintervallen.

De Mercedes-Benz Sprinter is in het nieuw gestoken. De nieuwe neus met hoger geplaatste motorkap valt direct op en toont gelijkenissen met die van de Citan. Belangrijker zijn de onderhuidse wijzigingen, zoals de zuinigere motoren.

De Sprinter heeft vernieuwde dieselmotoren, zowel vier- als zescilinders met vermogens van 95 tot 190 pk. In het meest gunstige geval verbruikt de Sprinter slechts 6,3 l/100 km (1 op 15,8). Standaard heeft de bestelauto een zeventraps automatische versnellingsbak maar als je een handbak wilt dan kan dat ook. De vernieuwde motoren hebben minder onderhoud nodig, Mercedes-Benz heeft de onderhoudsinterval opgerekt naar 60.000 kilometer.

De vernieuwde Sprinter is ook veiliger, er zijn vijf nieuwe actieve veiligheidssystemen beschikbaar. De meeste daarvan – zoals Lane Departure Warning en dodehoekassistent – zijn afkomstig van personenauto’s maar de zijwindassistent als onderdeel van ESP is helemaal nieuw. Ook veilig: de rij-eigenschappen zijn verbeterd, onder andere omdat het onderstel iets verlaagd is.

De vernieuwde Sprinter arriveert half september bij de dealers. Prijzen zijn nog niet bekend.