Saab 9-3 uit 2011

Saabs nieuwe eigenaar NEVS start de fabriek in Trolhättan weer op. Als eerste zal de 'oude' Saab 9-3 weer in productie worden genomen maar die krijgt wel een forse facelift.

National Electric Vehicles Sweden (NEVS) heeft 180 Saab-werknemers uit de uitkering gehaald en opdracht gegeven om de machines weer schoon en werkend te maken. Dat meldt de Zweedse avondkrant Aftonbladet. NEVS wil dat de Saab-fabriek in Trolhättan zo snel mogelijk weer draait, indien mogelijk zouden de nieuwe auto's al in september van de band moeten lopen.

Het eerste model zal de 9-3 zijn - niet het ontwerp dat in Saabs 'Spyker-periode' werd ontworpen maar het model dat al in 2002 in productie ging en voor het laatst in 2011 gebouwd werd. In dat jaar kreeg de auto nog een facelift maar natuurlijk is die ondertussen alweer verouderd. Vandaar dat de aanstaande 9-3 nogmaals een facelift krijgt. Perswoordvoerder Mikael Östlund spreekt over 'omvangrijke aanpassingen aan het in- en exterieur'. Daarnaast zou de herboren 9-3 worden voorzien van een moderne viercilindermotor met turbo. 

In eerste instantie gaat het om de sedan, later volgt mogelijk de cabrio ('Aero'). In de loop van volgend jaar zou eventueel een geheel elektrische variant verschijnen. Die uitvoering loopt dan vooruit op de plannen om een nieuwe modelreeks te ontwikkelen van elektrische Saabs op het Phoenix-platform. Zodra de maximale productiecapaciteit in Trolhättan bereikt wordt opent daarvoor een nieuwe fabriek in het Chinese Qingdao. Dat is nog toekomstmuziek - laten we eerst zien hoe het de 9-3 vergaat nu Saab opnieuw de toeleveranties moet gaan garanderen.