De nieuwe generatie Mitsubishi Pajero komt ook als plug-in hybride uitvoering op de markt. Dat bevestigt topman Osamu Masuko. Het bedrijf gaat sterker inzetten op SUV's en op vergroening. 

Mitsubishi heeft de smaak van plug-in hybride te pakken. Na de in ons land zo succesvolle introductie van de Outlander PHEV zal ook de nieuwe Pajero verkocht gaan worden met deze aandrijflijn. Uitstootnormen worden steeds strenger, aldus Mitsubishi-president Osamu Masuko, 'dus je hebt voertuigen zoals plug-ins nodig om hieraan tegemoet te komen.'

Overigens zal ook een benzineversie en 'misschien een diesel' van de Pajero worden aangeboden. Wanneer de nieuwe Pajero (plug-in hybride) verschijnt is nog onbekend. 

Binnen het Outlander- en Pajero-naamplaatje zullen een benzineversie, plug-in en misschien een diesel worden aangeboden

In een interview met vakblad Automotive News doet Masuko een boekje open over de toekomst van het merk. Nu het bedrijf voor het eerst sinds de economische crisis weer wat winst maakt gaat een nieuwe strategie van start: New Stage 2016. In de komende 3 jaar wil het Japanse merk 29 procent meer auto's gaan verkopen, tot een totaal van jaarlijks 1,43 miljoen exemplaren wereldwijd. 

Het belangrijkste wapen is terug te keren naar het segment waar traditioneel Mitsubishi's kracht ligt: dat van de SUV's, cross-overs en pick-ups. Vierwielaangedreven modellen dus. Daarnaast staat vergroening door een plug-in of elektrische aandrijflijn bovenaan het prioriteitenlijstje. Mitsubishi gaat een samenwerking aan met Renault-Nissan om de batterijkosten voor elektrische auto's omlaag te brengen. 

Groter dan de i-MiEV

Mogelijk volgt uit de samenwerking ook een compacte, elektrische auto. Mitsubishi wil echter dat 'ie groter wordt dan de i-MiEV, de huidige elektrocar van het merk. Of er nog een volgende generatie i-MiEV verschijnt is de vraag. Momenteel kan het Japanse merk de vraag naar accu's, die het zelf produceert, niet bijbenen. Vanaf april volgend jaar kunnen 60.000 batterijpakketten per jaar voor de Outlander PHEV worden geproduceerd - en dat model heeft voorrang boven de i-MiEV.

Mitsubishi i-MiEV

De nieuwe prioriteiten betekenen dat er voorlopig geen sportauto's meer verschijnen bij Mitsubishi. Wel kijkt het merk of een of meer sedans mogelijk zijn door met Renault-Nissan een gezamenlijk platform te ontwikkelen. Een kleine middenklasser als opvolger van de Lancer zou Mitsubishi dan in eigen huis ontwerpen, 'want de afzetmarkt zou inclusief China en Rusland zijn en daar moet je lokaal produceren' om geldverlies door wisselkoersen te vermijden, aldus Masuko.

Voor een opvolger van de grotere Galant daarentegen ziet het bedrijf mogelijkheden om een Renault-model in licentie te kunnen produceren. "Het D-segment is niet zo'n groot segment voor ons, dus ik denk dat een nieuwe [Mitsubishi-]badge afdoende is."