Na het uitzwaaien van de Colt zat Mitsubishi tijdelijk zonder compacte auto in zijn assortiment. Nu is er een soort van opvolger, de Space Star. Soort van, inderdaad. Want Mitsubishi’s kleinste werd zo’n 20 centimeter korter. Ook gaat het merk prat op de lage luchtweerstand van 0,27 Cw, het laagste gewicht in zijn klasse (vanaf 820 kg) en veel ruimte voor de inzittenden. De auto is alleen leverbaar met driecilinder benzinemotoren, waarvan ik de handgeschakelde 1.0 en 1.2 ClearTec met respectievelijk 71 en 80 pk reed in een regenachtig Monaco.

Op papier ontlopen de twee motoren elkaar weinig. Het vermogensverschil bedraagt 9 pk en het verschil in koppel is 18 Nm. Door het lage gewicht van de auto is dit wel degelijk voelbaar, waardoor de 1,2 liter motor schakelluier te rijden is. Hoger in de toeren zijn de verschillen veel minder groot. Wil je een automaat, dan zit je vast aan de 1.2 en een vanafprijs van 12.990 euro.

Het interieur is opgetrokken uit harde materialen, maar de afwerking is heel aardig en er is weinig onbekleed blik te zien. Frivool kun je het niet noemen, al fleurt de optionele witte interieurbekleding de boel wel op. Vier volwassenen van gemiddelde lengte kunnen hun plek prima vinden, de Space Star is bovengemiddeld ruim voor een A-segment-auto. De hoofdruimte achterin is pas voor passagiers langer dan 1,85 meter niet toereikend genoeg. De kofferbak is met 235 liter niet klasse-overstijgend, maar wel voldoende.

Mitsubishi Space Star

Weg van de minste weerstand

Een prima zitpositie vind je eenvoudig. De bediening van de pedalen is licht en gevoelloos, wat minder prettig is voor de enthousiaste rijder – maar die zoekt wellicht een ander soort auto. In de praktijk is de Space Star comfortabel. Ook de besturing is enorm licht en enige communicatie over wat de voorwielen doen is afwezig. Desondanks voelt de ‘Minibishi’ vertrouwenwekkend aan, omdat hij zonder morren de gewenste koers volgt. Vering en demping zijn comfortabel afgestemd, maar op korte oneffenheden reageert de auto wat stoterig. Al met al volgt de Space Star qua rijgedrag duidelijk ‘de weg van de minste weerstand’.

De instapper ‘Entry’ met 1.0-motor rolt voor 8.790 euro de showroom uit. Deze auto heeft 20 procent bijtelling en is wegenbelastingvrij. Wil je het hoofd koel houden met airco en comfortabele zaken als centrale vergrendeling en hoofdsteunen achter, dan is het uitrustingsniveau ‘Inform’ interessant. Die heeft voor 9.990 euro ook Cleartec-technologie aan boord, wat je merkt aan de aanwezigheid van een start/stop-systeem en een eco-meter in de klokkenwinkel. Verder zorgt de Cleartec-techniek ervoor dat het theoretische verbruik van de 1.0 daalt naar 1 op 25 en de bijtelling zakt naar 14 procent.

Al met al is de Space Star in het A-segment een goede toevoeging die zich niet onderscheidt met een enorme dosis flair of dynamiek, maar wel met pragmatische zaken als binnenruimte en comfort.