Afgelopen week was de Infiniti Q50 wereldpremière. Nu al kunnen we meer informatie geven over de techniek, uitrusting en aandrijving. Het belangrijkste nieuws: er komt een hybride uitvoering.

Bij de onthulling in Detroit meldden we het al: in Noord-Amerika zal de Infiniti Q50 verkrijgbaar zijn met 3,7 liter V6-motor. Deze V6, met continu variabele kleptiming en goed voor 328 pk en 365 Nm koppel, komt mogelijk ook naar Nederland. Meer waarschijnlijk is dat bij de Q50-introductie, deze zomer, hier de hybride aandrijflijn beschikbaar zal zijn. 

De hybride Q50 beschikt ook over een V6 maar dan met 3,5 liter inhoud. Die wordt gecombineerd met een elektromotor van 50 kW. Samen levert dit een systeemvermogen op van 360 pk, terwijl het koppel piekt op liefst 497 Nm. De hybride is dus krachtiger dan de brandstof-Q50, maar tegelijkertijd milieuvriendelijker - helaas ontbreken nog de exacte verbruiks- en uitstootcijfers.

Beide uitvoeringen worden geleverd met een zeventrapsautomaat die ook handmatig aan het stuur te bedienen is. De sedan zal leverbaar zijn met achterwielaandrijving of met 'intelligente' All-Wheel Drive. Meer aandrijvingen komen beschikbaar na de introductieperiode. Wel verklapt Infiniti dat er Q50-versies zullen verschijnen met een sportief uiterlijk, speciale tuning en performance features.

Onder deze features zitten onder meer remklauwen, 19 inch lichtmetalen sportwielen en bijbehorende banden, lederen sportstoelen en een sportief ogend front. De standaard Infiniti Q50 ziet er overigens ook niet slecht uit, met onder meer led-lichtjes als richtingaanwijzers die geïntegreerd zijn in de (verwarmbare) buitenspiegels, 17 inch lichtmetalen wielen en leder-look bekleding. De stoelen voorin zijn achtvoudig verstelbaar en bieden extra ondersteuning voor de onderrug. 

Infiniti Q50

De digitale omgeving is te personaliseren. Een Studio on Wheels by Bose-audiosysteem, Bluetooth telefonie en audiostreaming, spraakbediening, het vernieuwde InTouch-systeem met smartphone-interface en dual touchscreen, het zit allemaal in de Q50. Ook de nodige veiligheidsvoorzieningen zijn aanwezig, inclusief het voor Infiniti nieuwe Active Lane Control.

Tot slot hangt de sedan vol met systemen die de rijder assisteren. Bekende features als Advanced Vehicle Dynamic Control en de Drive Mode Selector worden daarbij aangevuld met de nieuwe Direct Adaptive Steering Technology. Afhankelijk van de voorkeuren van de bestuurder en de ondergrond waarop wordt gereden worden zaken als stuurbewegingen 'sneller dan bij een mechanisch systeem' doorgegeven.