Het Britse merk Aston Martin zojuist heeft de sportsedan Rapide S onthuld, die de uit 2010 daterende Rapide gaat vervangen. Dankzij de aanpassingen voldoet de vierzits-GT weer aan de nieuwste milieu- en veiligheidseisen. De extra toegevoegde power is natuurlijk ook mooi meegenomen. 

Laten we de Rapide S introduceren door eerst eens onder de motorkap te kijken. Daarin ligt de 'AM11-editie' van de zesliter V12-motor, die 17 procent extra vermogen kan leveren dan de vorige uitvoering. Het aantal pk's stijgt daarmee van 477 in de Rapide naar 558 in de Rapide S. Het koppel groeit tot 620 Nm, maar belangrijker is dat er in de lage toerentallen 50 Nm extra koppel beschikbaar is bij het accelereren.

De 'S' die aan de naam is toegevoegd en voor 'snelheid' staat doet z'n naam dan ook eer aan. De Rapide S is 0,3 seconden sneller dan z'n voorganger, hetgeen resulteert in een 0-100 km/u-sprint van 4,9 seconden. De maximaal te bereiken snelheid ligt op 306 km/u. De AM11-krachtbron is tegelijkertijd efficiënter. Een verbruik van 1 op 7 is nu geregistreerd (14,2 l/100 km) en een CO2-uitstoot van 332 g/km, waar dat bij de Rapide nog 355 g/km was. 

Om aan de huidige eisen van voetgangersveiligheid te voldoen heeft de Aston Martin Rapide S een nieuw front gekregen. Daarbij is de grille zo ontworpen dat die bij een eventuele botsing naar binnen wordt getrokken, terwijl de delen er omheen juist versteviging bieden om bijvoorbeeld de benen van de bestuurder te beschermen. Behalve de nieuwe grille heeft de Rapide S ook een andere motorkap, voorbumper en lipspoiler achterop.  

Extra kracht is mooi maar balans, evenwicht en controle zijn de sleutels voor een succesvolle sportauto

Aston Martin heeft na de wijzigingen de Rapide S opnieuw afgesteld. Hoofd Productontwikkeling Ian Minards zegt: "Extra kracht in een luxe sportauto is wel mooi maar het maximaliseren van de controle en de gebruiksmogelijkheden van die toegenomen kracht is net zo goed een verantwoordelijkheid van de ontwerpers. Balans, evenwicht en controle zijn de sleutels voor een succesvolle sportauto." In de Rapide S vertaalt deze benadering zich onder meer in een verlaging van het zwaartepunt en een herzien Dynamic Stability Control. De ophanging wordt automatisch geregeld door het Adaptive Damping System en hangt af van de gekozen stand 'Normal', 'Sport' of 'Track'.

Volgende maand al wordt de Aston Martin Rapide S geïntroduceerd bij de dealers. Tegen die tijd worden de prijzen bekendgemaakt. Naast de gebruikelijke lijst van optionele accessoires zal dan ook een Carbon Exterior Pack besteld kunnen worden, plus opties uit de 'Q by Aston Martin' personaliseringscatalogus.