Neem een West-Europese designchef in dienst, geef nieuwe modellen een modern frisse uitstraling en... kassa! De ontwerpstrategie die het Koreaanse automerk Kia geen windeieren heeft gelegd wordt nu ook toegepast door Lada.

'Ten minste houdbaar tot': in Rusland kennen ze dat niet. Eens ontworpen Lada-modellen kunnen decennia worden geproduceerd, zonder enige aanpassing aan het uiterlijk. De recente facelift van de Lada Kalina - 10 jaar na introductie - is een uitzondering. De in 2011 aangestelde ontwerpchef Steve Mattin gaat het anders doen: de introductie van een nieuwe ontwerptaal moet niet alleen het Oostblok-imago doen verdwijnen maar ook de verkoopaantallen flink doen stijgen. 

In een interview met vakblad Automotive News Europe onthult Mattin dat hij hiervoor goed gekeken heeft naar Kia. Daar introduceerde ontwerpchef Peter Schreyer aantrekkelijk uitziende auto's als de Picanto en Rio, wat het beeld van merk transformeerde van goedkoop Aziatisch naar modern Westers. Het resulteerde bovendien in goede verkoopresultaten, ondanks de moeilijke markt.

De vorig jaar onthulde Lada X-Ray conceptcar, bij dit artikel afgebeeld, geeft een idee welke kant het nieuwe Lada-ontwerp opgaat. De X-Ray is een voorloper van een serie SUV's en cross-overs die Lada vanaf 2016 op de markt brengt. De auto's moeten zowel Westerse als Russische kopers aanspreken.

Er komt een intensieve modernisering door de introductie van een compleet nieuwe ontwerptaal en DNA, die het merkimago zullen veranderen

Robuust en simpel

Voor de thuismarkt, met z'n slechte wegen, is het nodig dat de nieuwe modellen robuust zijn. In het ontwerp worden ook de contrasten van het Russische weer en samenleving gevat. Verder houdt Mattin het simpel: "Het gaat niet om de introductie van ingewikkelde lijnen in allerlei richtingen die sommige merken mogelijk hebben."

Voor het uitwerken van de nieuwe strategie en de ontwikkeling van modellen opende Mattin een ontwerpstudio in Moskou, weg van de AvtoVaz-fabriek en z'n 'partijbonzen' in Togliatti. Hier wordt de Britse ontwerpchef, die eerder voor Mercedes-Benz en Volvo werkte, bijgestaan door de Belgische ontwerper Thomas Bigwood. Laatsgenoemde is door Renault gedetacheerd om het beoogde succes te verzilveren.