Het is bijna over en uit voor de Zonda, de auto die het merk Pagani in een klap op de kaart zette. Er komt nog één laatste, overtreffende trap: de Revolucion.

Pagani kan maar geen afscheid nemen van de Zonda, zo lijkt het. Het model is allang opgevolgd door de Huayra maar er blijven maar nieuwe uitvoeringen komen van de Zonda. De allerlaatste is er nu: de Evolucion.

Het Italiaanse merk wil met deze overtreffende trap waardig afscheid nemen van de auto die Pagani in een klap op de kaart zette. De Evolucion heeft 800 pk, meer dan elke andere, al dan niet gelimiteerde uitvoeringen van de Zonda ooit hebben gehad. Het koppel van de 6.0 V12-motor is vastgesteld op 730 Nm. Prestatiecijfers geeft Pagani nog niet, maar weet dat de Zonda R – die net als de Evolucion 1.070 kg weegt - met 50 pk en 20 Nm minder in 2,7 seconden van 0 naar 100 km/u katapulteert en een topsnelheid van 350 km/u kan bereiken.  

De Evolucion berschikt over extra vleugels, zowel voor als achter. De enorme achtervleugel is voorzien van het DRS-systeem dat bekend is uit de Formule 1. Hiermee is het mogelijk om de downforce enkele seconden te verlagen, waardoor de auto sneller gaat. Ook de remmen beschikken over F1-techniek, waardoor ze duurzamer zijn en minder heet worden bij extreem gebruik.

Interesse? De Zonda Revolucion komt in een oplage van slechts vijf stuks en kost 2,2 miljoen euro. Exclusief belastingen.