Audi lijkt de viering van 30 jaar Quattro af te willen sluiten met een klapstuk op de autoshow in Frankfurt: de presentatie van de nieuwe Quattro. De sportwagen wordt radicaler dan de eerder getoonde conceptcar. 

Als we de geruchtenmolen kunnen geloven gaat het volgend jaar echt gebeuren: dan komt de gelimiteerde Audi Quattro op de markt. Aanstaande september al zou het productiemodel onthuld kunnen worden op de autoshow IAA in Frankfurt. Het merk wil nog niets bevestigen maar laat wel weten dat de IAA voor hen zal draaien rondom het thema 'Quattro Four-Wheel Drive'. 

In 2010 toonde Audi de Quattro Concept als hommage aan de Quattro-techniek (vierwielaandrijving). Een jaar later bevestigde het Duitse merk de komst van een gelimiteerde oplage. Sindsdien is hard gewerkt om de conceptcar verder te ontwikkelen tot een radicale sportauto die evenwel voldoende ruimte biedt voor vier personen en bagage. Bronnen bij Audi hebben het Britse tijdschrift Autocar laten weten dat de productieversie daarom ruim 20 cm langer wordt dan de Concept. Aangezien breedte en hoogte gelijk blijven verandert dit de verhoudingen van de conceptcar (hier afgebeeld) enigszins. 

Een andere aanpassing, ook bevestigd door Duitse media, is het motorblok. Lag in de Quattro Concept een 2.5-motor die 408 pk genereert, de Quattro komt in de showroom te staan met de 4,0 liter V8 met twinturbo uit de RS6 Avant, die nog eens wordt getuned. De Quattro kan dan ruim 600 pk leveren. Prestatiecijfers als een top van 300 km/u en een 0-100 km/u-sprintje in minder dan 4 seconden liggen daardoor binnen handbereik - en in de buurt van die van de Audi R8 V10. Voor momenten dat niet veel vermogen nodig is krijgt de motor cilinderuitschakeling. 

Nog altijd streeft Audi ernaar het gewicht van de Quattro beneden de 1.300 kg te krijgen. Er wordt volop gebruikgemaakt van de materialen aluminium, magnesium en met koolstof versterkte kunststof. De auto wordt bij de Quattro-divisie in het Duitse Neckarsulm in elkaar gezet. Helaas zal de Quattro slechts voor weinigen bereikbaar zijn: behalve het 'limited edition' karakter is er de hoge prijs. Die komt boven die van alle andere Audi-modellen te liggen, in Nederland betekent dit dat de Quattro meer dan 250.000 euro zou gaan kosten.