Hier is 'ie dan, de eerder aangekondigde Toyota i-Road Concept. Het kantelende voertuig mag eruit zien als een motorfiets maar biedt het comfort van een auto. 

We waren ze al bijna vergeten, de moderne stadmobielen die zo'n anderhalf jaar geleden aan de lopende band als studiemodellen werden gepresenteerd. De Renault Twizy rijdt nog altijd als enige rond in het verkeer. In Japan is dat anders. Daar heeft Toyota al een aantal van deze 'Personal Mobility Vehicles' (PMV's) rondrijden. Op de autosalon van Genève presenteert het merk een nieuwe conceptcar die er al behoorlijk productiegereed uitziet: de i-Road. 

Voor deze 'volgende generatie PMV's' heeft Toyota het oor te luisteren gelegd bij de doelgroep. Die vindt het parkeergemak, wendbaarheid en emissieloos rijden van motorfietsachtige modellen mooi maar wil wel droog zitten. Bovendien willen kandidaat-kopers het comfort van een gewone auto. Daarom is de i-Road voorzien van zaken als verwarming, spatschermen opzij, een audiosysteem, Bluetooth-connectiviteit en verlichting. 

Het stadsmobiel heeft drie wielen, twee voor en een achter. De i-Road maakt gebruik van Active Lean-techniek, dat op basis van de snelheid en de draaiing van het stuur een hellingshoek voor de cabine berekent. Die wordt vervolgens ingesteld door het ene wiel te laten zakken en het andere tegelijkertijd omhoog te laten komen. Door dit diagonaal te doen lijkt het of het hoogste wiel naar achteren schuift.

Dankzij dit systeem kan de conceptcar korte bochten draaien; de draaicirkel is maar 3 meter. Ook zorgt de Active Lean-technologie voor een stabiele ligging op de weg. Bovendien hebben de inzittenden - maximaal twee personen die achter elkaar zitten - geen last van oneffenheden in het wegdek. 

De Toyota i-Road Concept is 2,35 meter lang, 85 cm breed en 1,45 meter hoog. Hij rijdt volledig elektrisch en is dus bedoeld voor gebruik in de stad. Na 50 km rijden moeten de batterijen opgeladen worden. Dat kan aan een normaal stopcontact, binnen 3 uur is het accupakket weer vol. Morgen wordt de stadsmobiel gepresenteerd op de autosalon van Genève.