Toyota brengt uiteenlopende nieuwtjes mee naar de autosalon van Genève. Het belangrijkste nieuwe model voor nu is de Auris Touring Sports met 14 procent bijtelling.

We hebben de Toyota Auris Auris Touring Sports natuurlijk al gezien op de autosalon van Parijs vorig jaar maar dat was officieel nog een studiemodel. Het dynamisch ogende productiemodel dat hier in Genève staat wijkt echter niet af van de auto die we daar zagen. Het maakt allemaal niet uit, met 14 procent bijtelling gaat deze auto een glanzende carrière tegemoet in Nederland.  

Toyota kijkt hier ook naar de toekomst, met de i-Road concept. Dit driewielige voertuig gaat vanaf volgend jaar ingezet worden in een proefproject in de Franse stad Grenoble. Als dat een succes wordt dan wil Toyota het mobiliteitsconcept uitbreiden naar andere plaatsen in Europa. Het is niet de bedoeling dat je de i-Road straks kunt kopen. Je moet de elektrische stadsmobiel huren op bijvoorbeeld stations als ‘last mile solution’, zoals de woordvoerder van Toyota het zo mooi noemt. De i-Road is een interessant apparaatje. Hij heeft twee elektromotoren in de wielen en helt elektronisch geregeld over in de bocht – een beetje zoals de Carver doet.

Ook leuk en voor in de toekomst, maar van een hele andere orde is de FT 86 Open. Ook dit is nog een studiemodel maar ‘de reacties zijn zeer positief’, dus dat de auto er gaat komen is zo goed als zeker. Niet zo vreemd allemaal, de FT 86 ziet er niet alleen goed uit, het open dak voegt een nieuwe dimensie toe aan de rijbeleving van de GT 86.

Lexus

Zustermerk Lexus zet in Genève de schijnwerpers op de nieuwe IS, die zijn Europese première beleeft op de autosalon. Het is een verfrissende nieuwkomer in het doorgaans brave D-segment. Lexus heeft ook wat informatie voor ons, de IS 300h – de enige versie die in Nederland verkocht gaat worden – heeft 223 pk vermogen en een CO2-uitstoot van 99 g/km, goed voor 20 procent bijtelling. Het brandstofverbruik van 4,3 l/100 km en de 0 tot 100 km/u sprint in 8,3 seconden spreken voor zich.