Dat de autowereld in crisis verkeert, is allang geen nieuws meer. Maar hoe komt het toch dat Chevrolet, de vaandeldrager van ’s werelds op een na grootste autoconcern General Motors, nauwelijks groeit en in Europa de weg naar boven helemaal kwijt is?

In navolging van Ford dat alle regionale franje van zich afschudde en zich nu als één merk met wereldwijd geproduceerde modellen manifesteert, koos General Motors ervoor het merk Chevrolet ook een mondiale status te geven. GM kocht zich daarvoor in bij het failliete Koreaanse Daewoo, dat enige jaren geleden nog een overigens nogal discutabele reputatie genoot aangaande kwaliteit. Maar Daewoo kon in Korea wel goedkoop produceren en had de technologische kennis van kleine auto’s in huis. Het leek een slimme zet maar het werkt de laatste tijd niet meer, vooral niet in Europa. De ‘inruilactie’ voor Daewoo-rijders die het besmette Koreaanse logo konden laten vervangen door een Chevy-vlinder was een slimme imago-zet.

Afgezien van de semi-elektrische Volt kent het gamma geen groene modellen.

Vorig jaar deed Chevrolet het in Europa ook nog aardig en verkocht slechts 3 procent minder auto’s in een markt die met bijna 9 procent inzakte. Maar wat schetst de verbazing toen de cijfers van december bekend werden: minus 38 procent! Die trend zette zich dit jaar voort, in ons land nog sterker dan elders in Europa. Maar ook in Argentinië raakte Chevrolet marktaandeel kwijt en in China is Volkswagen na bijna een jaar weer het grootste concern, vóór GM, dat ook daar Chevrolet als wereldmerk presenteert. En om het hardste cijfer er even bij te halen: de Chevrolet-verkoop stortte gedurende de eerste vier maanden in Nederland in van 3.300 in 2012 naar 940 dit jaar. Oeps.

Rücksichtlos

In de beste (Amerikaanse) GM-traditie werd direct ingegrepen door de hele organisatie maar weer eens ‘rücksichtlos’  op de schop te nemen. Van de ene op de ander dag werd de Nederlandse Chevrolet-directeur naar huis gestuurd en viel ons land organisatorisch ineens onder een cluster van Benelux en Frankrijk. Dealers zijn daar niet blij mee, want wie stuurt ze qua marketing nu aan - en van waaruit? De problemen van Chevrolet behelzen echter niet de distributiekosten of een topzwaar management. Het zit hem in de producten en de positionering. Chevrolet opereert onder GM’s Europese merk Opel. Maar de strategieën van beide merken lijken niet op elkaar aan te sluiten. Zoals instapmerk Dacia dat bijvoorbeeld wel doet bij moedermerk Renault. Opel en Chevrolet-mensen communiceren volgens insiders ook nauwelijks met elkaar.

Ik heb daarover natuurlijk al enige tijd mijn vragen en Europees Chevrolet directeur Susan Dogherty beloofde me een interview. Maar ze kwam zonder opgave van reden nooit opdraven om een vervolgafspraak ook maar weer te annuleren. Dus wacht ik die ontmoeting verder maar af. Eén constatering is echter op feiten gebaseerd: Chevrolets doen het in Europa - en zeker in ons land - qua CO2-emissie slecht. Afgezien van de semi-elektrische Volt kent het gamma geen groene modellen. De meeste vallen gewoon in de 25 procent bijtellingcategorie. Daarmee verover je nooit de harten van zakelijke rijders en wie privé een Chevrolet koopt, merkt dat na enkele jaren aan zijn restwaarde dat die bij inruil niet veel blijkt voor te stellen. Sommige modellen zijn gewoonweg op vroegere Opels gebaseerd. En de huidige Opels zijn juist de leukste die het merk ooit op wielen heeft gezet.

Ik vraag me echt af wat General Motors nu eigenlijk van plan is met Chevrolet in Europa. Met een iconische Corvette sportwagen en wat racesuccessen in het wereld-toerwagenkampioenschap alleen bouw je geen imago op. Daarvoor heb je producten nodig en een transparante en gemotiveerde organisatie.

Over Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is al 45 jaar autojournalist en heeft in die hoedanigheid alle autofabrieken van binnen gezien, vele ‘captains of industry’ gesproken en ontelbaar veel auto’s gereden. Daarmee is hij een van de meest ervaren en best geïnformeerde autojournalisten van Nederland. Hij schrijft naast columns voor Autokopen.nl artikelen voor Autovisie en vakblad AfterSales en is wekelijks te horen bij Vara’s GidsFM op Radio 1.