De compacte sedan is terug van weggeweest. Met de Audi A3 Limousine is het aanbod weer een stukje groter geworden. We zetten ‘m in deze prijsvergelijking tegen drie andere relatief nieuwe sedans: de Volkswagen Jetta Hybrid met 14 procent bijtelling, de Opel Astra sedan en buitenbeentje Mercedes-Benz CLA.

Voor het eerst in de geschiedenis van Audi is de A3 als Limousine leverbaar. Audi is niet de enige, zustermerk Volkswagen levert al jaren de Jetta, al heeft de huidige Jetta technisch niet zoveel gemeen met de A3 Limousine als je zou verwachten. De meest interessante Jetta is natuurlijk de Hybrid met 14 procent bijtelling, die we er voor deze prijsvergelijking dan ook bijhalen.

Prijsvergelijking Audi A3 Limousine
Model Audi A3  Volkswagen Jetta  Mercedes-Benz CLA  Opel Astra 
Motor 1.4 TFSI 140 pk  Hybrid 170 pk  CLA 200 156 pk 1.4 turbo 140 pk
Uitvoering Ambiente Highline Cosmo
Prijs 32.550 euro 32.960 euro 37.072 euro 29.695 euro

Wat opvalt is dat de Jetta Hybrid er qua vermogen positief uitspringt en de Astra sedan het gunstigst geprijsd is. De uitrusting van de vier modellen ontloopt elkaar weinig, al zijn er wel veel kleine verschillen. Airconditioning, radio met mp3-speler en lichtmetalen wielen hebben ze allemaal. De Mercedes mist als enige van dit kwartet cruise control. Verder opvallend: op de CLA en A3 krijg je een fraai kleurenscherm. Alle auto’s zijn uitgerust met automatische versnellingsbak. Verrassend genoeg heeft de stijlvolle CLA de grootste kofferbak: 470 liter. De Opel volgt met 10 liter minder, de A3 stelt een beetje teleur met 425 liter en de Jetta heeft door zijn accu’s de minste ruimte: 374 liter.

Verrassend genoeg heeft de stijlvolle CLA de grootste kofferbak.

Voor zakelijke rijders is de Jetta op het eerste gezicht de meest interessante keuze, want: 14 procent bijtelling. De andere modellen zijn wel leverbaar met 20 procent bijtelling, maar van de hier vergeleken versies heeft alleen de Audi dat bijtellingspercentage.

De aandrijflijnen van de vier sedans lijken nogal uiteen te lopen maar dat valt mee. De Opel is de minst snelle en minst zuinige van het stel. Je kan kiezen voor de modernere 1.6 turbomotor maar die is voor de sedan niet verkrijgbaar in combinatie met automaat. De prestaties van de CLA en Jetta ontlopen elkaar weinig (van 0 naar 100 km/u in 8,5 en 8,6 seconden), het verbruik natuurlijk wel, de hybride Jetta is de zuinigste van het stel met een opgegeven verbruik van 1 op 24,3. Toch doet de CLA het niet slecht met 1 op 19,2. Dat de praktijkwaardes hiervan zullen afwijken mag bekend zijn. Van de A3 zijn nog geen definitieve specificaties bekend, maar als we gegevens van zijn Sportback-broertje gebruiken valt op de A3 met zijn 'slechts' 140 pk heel aardig met de Jetta en CLA meekomt. Bovendien is hij zuiniger dan de CLA. De Audi heeft als enige van dit viertal uitschakelbare cilinders, om het brandstofverbruik te reduceren.

Welke kopen?

De voordeligste keuze is de Astra sedan, als je particulier koopt. Het hogere brandstofverbruik en de minder moderne motor moet je dan voor lief nemen. Voor zakelijke rijders lijkt de Jetta Hybrid met zijn gunstige bijtelling de voordeligste keuze te zijn. 14 procent bijtelling is dan ook zo’n beetje het enige argument om de Jetta boven de A3 sedan te verkiezen. Die laatste is namelijk in alles veel moderner dan de Volkswagen en kost ongeveer hetzelfde, al gaat de teller bij Audi iets sneller lopen als je opties gaat bijbestellen. De CLA lijkt zich uit de markt te prijzen. Het is eigenlijk geen sedan maar een vierdeurs coupé, maar wel een praktische met zijn grote kofferbak. De onmeetbare factoren uitstraling en emotie spelen een belangrijke rol en dat heeft zijn prijs.   

Of…?

Voor iets minder dan 30.000 euro stap je in een BMW 523i uit 2008 met automaat, navigatiesysteem en prachtige lederen bekleding. Niks geen opgefokte viercilinder maar een fraaie zes-in-lijn met 190 pk. En al het comfort dat past bij een sedan uit het hoge segment.