Fiat 500L Trekking

Fiat werkt achter de schermen aan een nieuw productplan dat volledig om de Panda en 500 draait. De Panda-modellen moeten vooral functioneel zijn, de 500-varianten meer ‘premium’.

Dat Fiat in de toekomst focust op de 500- en Panda-labels was al bekend maar nu wordt meer duidelijk over hoe het assortiment eruit gaat zien. Automotive News heeft op basis van bronnen binnen Fiat en toeleveranciers een overzicht gemaakt van de 500- en Panda-modellen die we in de komende jaren kunnen verwachten.

Fiat-CEO Olivier Francois wil aan het vaktijdschrift alleen in algemene zin toelichten waar Panda en 500 voor staan. De Panda-modellen moeten functioneel zijn, eenvoudig te gebruiken en value for money bieden. Deze modellen moeten concurreren met goedkopere merken als Kia, Hyundai en Dacia. 500 wordt meer het premium-label, met bijbehorende sprekende styling, een sterke persoonlijkheid en luxe uitrusting.

500-label

Het 500-label begint inmiddels al aardig vorm te krijgen met de 500, 500L en de volgend jaar te verschijnen compacte SUV 500X. De ‘basis-500’ krijgt in 2015 een make-over, waarbij met name het interieur een sprong vooruit gaat maken richting premiumniveau. Ook verschijnt er volgens Automotive News een vijfdeurs 500, die de Punto moet gaan vervangen. Dit model komt in 2016.

De huidige Panda wordt wellicht omgedoopt tot Panda S, zodat de Panda L en XL hun opwachting kunnen maken. Die L wordt de opvolger van de Bravo en krijgt een cross-over-carrosserie of een MPV-achtig uiterlijk. Wanneer dit model moet verschijnen is nog onduidelijk. De Panda XL is een model dat nu in diverse landen wordt verkocht als Freemont. Deze auto is niets meer of minder dan een omgelabelde Dodge Journey. Het nieuwe model wordt dat ook, met het verschil dat het model nu mede wordt ontwikkeld door Fiat.