Sloopregeling

De gemeente Utrecht gaat eigenaren van oude, vervuilende dieselauto's een slooppremie betalen wanneer zij deze tot schroot laten verwerken. Het is een voorbereidende maatregel op de invoering van een milileuzone voor personenauto's. 

In navolging van Den Haag en Rotterdam voert ook de gemeente Utrecht een sloopregeling in. Deze houdt in dat particulieren en ondernemers, die een sloopbewijs kunnen overhandigen van hun ingeleverde vervuilende auto, in aanmerking komen voor een subsidie. De slooppremie wordt gebaseerd op de restwaarde van de auto en zal, aldus nieuwssite De Stad Utrecht, ongeveer even hoog uitvallen als die in Den Haag. 

Onder vervuilende auto's verstaat de gemeente Utrecht personen- en bestelauto's op diesel die een bouwjaar ouder dan 2006 hebben. GroenLinks-wethouder Frits Lintmeijer van Verkeer had graag ook oude benzineauto's uit het stadscentrum willen bannen maar hiervoor kreeg hij, vorige maand, geen steun van de gemeenteraad. 

De Utrechtse sloopregeling loopt vooruit op de invoering van 's lands eerste milieuzone voor personenauto's in Nederland. Vanaf 2015 mogen vervuilende auto's het stadsgebied binnen een denkbeeldige ring niet meer inrijden, op straffe van een boete van 200 euro. In het gebied liggen onder meer de Jaarbeurshallen, winkelcentrum Hoog-Catharijne, de Oude- en Nieuwegracht, de Stadsschouwburg en de Dom. 

Het digitale loket om de slooppremie aan te vragen opent 3 december aanstaande. Op de milieuzone-website van de gemeente Utrecht kun je, door intypen van je kenteken, makkelijk zien of jouw auto voortaan nog welkom is in hartje Utrecht. Ook vermeldt deze check of je voor de subsidie in aanmerking komt.