In januari onthult Opel de licht aangepaste Meriva op de autosalon van Brussel. Nu al is duidelijk wat er verandert. Het belangrijkste nieuws is de komst van nieuwe dieselmotoren.

Opel vernieuwt de Meriva die in 2010 op de markt kwam. Uiterlijk blijft de wijziging beperkt tot een 'nose job': de Meriva voor modeljaar 2014 krijgt het nieuwe Opel-familiegezicht dat we al kennen van de Insignia. Dat betekent meer chroom en led-lampjes. De belangrijkste update in het interieur is de komst van het nieuwe IntelliLink-infotainment systeem. Daarmee beschikken Meriva-rijders voortaan over audiostreaming via Bluetooth, voice control en een achteruitrijcamera. 

Onder de motorkap wijzigt meer. Opel vervangt stapsgewijs de 1.3 en 1.7 CDTI-dieselmotoren door de nieuwe generatie 1.6 CDTI die onlangs debuteerde in de Zafira Tourer. Bij introductie van de vernieuwde Meriva is er een beschikbaar met 136 pk vermogen en 320 Nm koppel. Die verbruikt circa 10 procent minder brandstof dan de vergelijkbare motor in het huidige model.

Het theoretisch verbruik komt daarmee uit op 4,4 l/100 km (1 op 22,7) en de CO2-uitstoot op 116 g/km. In de loop van 2014 volgen andere 1,6 liter dieselmotoren die nog zuiniger en schoner zijn. De Meriva 1.6 CDTI kan voortaan binnen 9,1 seconden van 0-100 km/u sprinten, tegen 9,9 seconden voorheen.

De 2014-Meriva is verder verkrijgbaar met een 1,4 liter Turbo Lpg-motor en drie 1.4 benzinekrachtbronnen. Daarvan heeft het instapmodel 100 pk en de overige twee - die van een turbo voorzien zijn - 120 en 140 pk. Nieuw is dat de benzinemotoren gecombineerd kunnen worden met een zestraps 'lage frictie' automaat. De handmatige versnellingsbakken, met vijf of zes verzetten, zijn geoptimaliseerd.

In november volgen de prijzen. Vlak na de wereldpremière in Brussel arriveert (begin februari 2014) de vernieuwde Meriva in de Opel-showrooms.