Suzuki heeft op de IAA in Frankfurt als grote primeur de iV-4. Dit studiemodel moet een voorbode zijn van een Renault Captur-concurrent maar oogt veel groter. Hoe zit dat?

De Suzuki iV-4 oogt immens. De SX4 die ernaast staat lijkt zelfs klein, terwijl het productiemodel van de iV-4 met compacte SUV’s als de Peugeot 2008 en Renault Captur de concurrentie moet aangaan. Hoe zit dat? We vragen de PR-man van het merk: “Ik weet het ook niet precies. De auto mag van ons zó op de markt komen maar hij lijkt inderdaad wel fors groter dan ‘ie zou moeten zijn.”

De productieversie, die dan waarschijnlijk de Vitara aflost, komt in 2015 op de markt. De basisvorm van de auto lijkt al redelijk bepaald maar wat vooral opvalt is dat de iV-4 erg ‘hoog op zijn poten’ staat. “De SX4 is meer een familie-auto, de iV-4 is meer een terreinauto”, aldus de woordvoerder.

SX4 krijgt andere naam

Suzuki heeft nog een ander nieuwtje op de IAA in Frankfurt. De SX4 wordt namelijk omgedoopt tot SX4 S-Cross, om verwarring met de oude SX4, die in sommige Europese landen nog leverbaar blijft, te voorkomen. De naamswijziging is ‘last minute’, de auto staat volgende maand namelijk bij de dealers.

Goed nieuws is er verder te melden over de benzine-uitvoering van de SX4 S-Cross, die stoot namelijk 1 g/km minder CO2 uit dan eerder werd gemeld en valt daardoor nu in de 20 procent bijtellingscategorie. De woordvoerder nogmaals: “We denken met de SX4 S-Cross een heel goed aanbod te hebben, met 20 procent bijtelling op de diesel- en nu ook de benzineversie en zeer scherpe prijzen.” Suzuki troeft qua bijtelling en prijs belangrijke concurrenten als de Nissan Qashqai en Mitsubishi ASX af.