Vergeet de huidige Espace en maak kennis met de nieuwe. De Initiale Paris Concept die op de IAA in Frankfurt is onthuld is de voorbode van het nieuwe model.

Renault gaat het met de Espace helemaal anders doen. “Mensen zitten niet meer op het concept van de huidige Espace te wachten. De nieuwe gaat mee in de tijdsgeest, na 30 jaar is het tijd voor wat anders”, steekt de woordvoerster van wal op de Renault-stand op de IAA in Frankfurt. Anders wil in dit geval zeggen: een cross-over.

De Initale Paris staat hoger op de poten en heeft een meer dynamisch ontwerp dan alle vorige Espace-generaties bij elkaar. Het silhouet van de auto staat al zo goed als vast. Wen er dus maar aan, want onder alle aankleding van dit studiemodel zie je in grote lijnen de nieuwe Espace. Het nieuwe model wordt ook lichter en dus zuiniger en schoner. De Initiale Paris is 250 kilogram lichter dan de huidige instapdieseluitvoering van de MPV. Het studiemodel heeft een 130 pk sterke dieselmotor die gekoppeld is aan een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling.

Het studiemodel is aangekleed met allerlei futuristische elementen, zoals een uitklapbare dorpel om instappen te vergemakkelijken. De stoelen zijn gemonteerd aan de middentunnel en lijken te zweven en het glazen dak is voorzien van de kaart van Parijs.

Die laatste verwijst naar de naam van het studiemodel, Initiale Paris. Dat is ook hoe het luxelabel van Renault heet en de eerste auto die als luxe Initiale Paris zal worden uitgerust is de Clio. Dat gaat volgend jaar gebeuren.

Mégane

Renault zet verder de Mégane met nieuwe neus neer in Frankfurt. Het nieuwe front smoelt goed en laat de Mégane weer in de pas lopen met de rest van het gamma. Op de vraag of Renault bezig is om de CO2-uitstoot van de 14 procent dCi-uitvoering te verlagen, antwoord de PR-dame: “We werken eraan, het heeft onze aandacht.” Als Renault niets doet dan valt de Mégane volgend jaar niet meer in de 14 procent bijtellingsklasse.