Personenautoversies van bestelbusjes kennen we al heel lang en MPV's met de looks van een busje zijn er genoeg, tot zover niets nieuws onder de zon. Nu Mercedes-Benz zijn ‘personenbusje’ als V-Klasse prominent als personenauto presenteert en hem zelfs ‘full-size MPV’ noemt slaat de twijfel toe. Of de Viano-opvolger nu wél of géén busje is ontdek ik met mijn haren in de wind: tussen Hamburg en het Duitse waddeneiland Sylt.

Het eerste rondje om de auto leert me dat de Mercedes-Benz V-Klasse er in ieder geval nog wel uitziet als een bus. Goed, die neus is erg fraai en sluit naadloos aan bij Mercedes-Benz' nieuwe familiegezicht; hetgeen wat erachter zit is onmiskenbaar een bestelwagen. Weliswaar een met fraaie lijnen, maar de praktische basisvorm van de koets zal niemand ontgaan. Is dat erg?

Geen halve maatregelen

Het punt waarop een busje vaak door de mand valt is op het gebied van rij-eigenschappen. Voor de V-Klasse geldt dat niet. Het onderstel is verrassend goed en ook met slechts twee man aan boord stuitert de auto niet, terwijl er veel meer gewicht bij kan. Sturen doet de V-Klasse licht en rond de middenstand indirect, wat vooral op de lange afstand erg rustgevend is. Het standaard onderstel veert en dempt comfortabel, het Agility Control-sportonderstel van de Avantgarde is in alles net iets steviger. Daarmee lijkt deze bus erg op een personenwagen en voelt hij lichtvoetiger aan dan de minimaal 2.075 kg die hij weegt. De Agility Select-knop op het dashboard heeft overigens, ondanks zijn naam, geen invloed op het onderstel maar op de gasrespons, stroomverbruikers en het schakelgedrag van de optionele 7G-Tronic automaat.

Hij voelt lichtvoetiger aan dan de minimaal 2.075 kg die hij weegt.

Die automaat is wel een aanrader: zowel in combinatie met de 163 pk sterke V 220 CDI als met de 190 pk sterke V 250 BlueTec schakelt hij nagenoeg onmerkbaar. De motoren zijn op de achtergrond aanwezig bij normaal rijden, maar laten iets te nadrukkelijk van zich horen bij fors doorhalen. Verder is de V-Klasse lekker stil, zelfs bij hogere kruissnelheden op de Autobahn blijft het geluidsniveau acceptabel.

Ware schoonheid...

Ja, dat zou uitmonden in een cliché. Maar in het geval van de V-Klasse gaat het misschien wel meer dan ooit op, want zo'n indrukwekkend dashboard kende een busje nog nooit. De afwerking – op een paar niet helemaal mooi aansluitende naden na – en het materiaalgebruik liggen niet beneden het niveau van een E-Klasse en daarbij krijg je de allernieuwste versie van het Comand-infotainmentsysteem.  

Het enige onderdeel in het interieur waarop de V-Klasse steken laat vallen zijn de stoelen. Ze zien er mooi uit, maar blijken iets minder geschikt voor langere reizen vanwege de wat vlakke vorm en matige ondersteuning van met name de onderrug.

Het kan dus echt

Heel kort door de bocht: die claim van Mercedes-Benz is geen kreet in de ruimte. De V-Klasse rijdt goed, ziet er van binnen prachtig uit en ook van buiten is het ontwerp verfijnd. Maar hoe goed ‘ie ook rijdt en voornaam ‘ie ook is afgewerkt: qua uiterlijk blijft het toch echt een busje. Het is aan de koper om te bepalen of hij daarvoor meer dan 50.000 euro wil betalen. De V-Klasse is in elk geval meer dan ooit tevoren het overwegen waard.