Audi heeft op de autoshow van Peking de TT Offroad Concept gepresenteerd. Dit studiemodel is een kruising tussen de TT en Q3 en heeft productiepotentie.

Audi toont met de TT Offroad Concept een mogelijke uitbreiding van de TT-familie. Het studiemodel is een cross-over-versie van de TT, een soort liefdesbaby van de Q3 en TT. De Offroad Concept is met een lengte van 4,39 meter ongeveer even lang als de Q3, maar wel 8 centimeter lager. De concept car heeft herkenbare TT-kenmerken, zoals de boogvormige daklijn, de aluminium tankdop, de uitgeklopte wielkasten en de vorm van de lichten. Het dashboard is zo ongeveer gelijk aan dat van de nieuwe TT, inclusief de Audi Virtual Cockpit die naar eigen smaak is in te delen.

De TT Offroad Concept heeft een hybride aandrijflijn bestaande uit een 2.0 TFSI-motor die de voorwielen aandrijft, een 115 kW sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft en een zestraps automaat. De totale systeemoutput is 408 pk, goed voor een 0-100 km/u-sprintje in 5,2 seconden. Het theoretische verbruik komt uit op slechts 1,9 l/100 km (1 op 52,6), de CO2-uitstoot is 45 g/km. Dat is op dit moment goed voor 7 procent bijtelling in Nederland.

De auto beschikt over drie rijmodi: EV, Hybrid en Boost. Die laatste is gericht op maximale prestaties, die eerste op zoveel en zo lang mogelijk elektrisch rijden. Dat kan over een afstand van maximaal 50 kilometer. Opladen kan via een stekker en een oplaadpaal of via inductie. Daarvoor is een speciale oplaadplaat nodig, die in de parkeerplaats wordt ingebouwd en waarop de auto geparkeerd moet worden. Deze plaat heeft een rendement van 90 procent, er gaat dus maar 10 procent elektriciteit verloren.

Audi geeft de TT Offroad Concept enkele nieuwe veiligheidstechnieken mee, die volgens het merk nagenoeg productierijp zijn. Zo heeft de auto een verkeerslichtassistent die communiceert met verkeerslichten en een kruisingassistent, die via sensoren het verkeer van opzij in de gaten houdt.