McLaren is nog lang niet klaar met de gelimiteerde supercar P1. Het merk presenteert op het Concours d’Elegance van Pebble Beach de GTR Design Concept.

De ultieme vorm van klantenbinding. Een rijdend laboratorium. Een reden om meer P1-auto’s te bouwen. De GTR Design Concept is het allemaal. Het is een P1, maar dan omgebouwd tot circuitracer. Je mag er dus niet de weg mee op. De auto wordt opgenomen in ‘het meest exclusieve rijdersprogramma ter wereld’.

De GTR Design Concept is ook een technologisch uithangbord van McLaren, om te laten zien waartoe het merk in staat is en waartoe de – overigens al uitverkochte – P1 in staat is. Het toch niet misselijke vermogen van de P1 is met nog eens 84 pk verhoogd tot 1.000 pk. De aandrijflijn bestaat nog steeds uit een 3.8 V8 twinturbomotor en een elektromotor. De exclusieve afdeling van McLaren, McLaren Special Operations, neemt de bouw en het onderhoud van de auto’s op zich.

De P1 GTR is de spirituele opvolger van de F1 GTR uit de jaren ’90. Hij vormt net als die auto een brug tussen de straat en het Formule 1-circuit. Zo heeft de P1 GTR een hydraulisch verstelbare achtervleugel waarmee de downforce is te regelen. Dit DRS-systeem is afkomstig uit de Formule 1.

De GTR Design Concept is nog een studiemodel, maar de auto wordt zoals ‘ie in California, Pebble Beach, wordt voorgesteld wel zo’n beetje gebouwd straks. McLaren biedt de GTR aan als onderdeel van het P1 GTR Driver Programme. Van racecursus tot het onderhoud van de GTR, McLaren neemt het het complete pakket op zich. Op die manier wil het merk klanten aan zich binden en ze laten zien waartoe de P1 allemaal in staat is. De techniek wordt zo langzaam geëvolueerd en geschikt gemaakt voor straatauto’s.