Saab heeft in het Zweedse Trollhättan voor het eerst de elektrische 9-3 laten zien. Met dit prototype wil Saab de techniek leren kennen en fijn slijpen.

Ondanks de geldproblemen bij moederbedrijf NEVS gaat de ontwikkeling van de elektrische Saab 9-3 gewoon door. Het merk toont vandaag een prototype van die auto. De elektrisch aangedreven 9-3 is al in mei geproduceerd en wordt gebruikt om praktijktests mee uit te voeren.

De 9-3 Electric Vehicle heeft een uit China afkomstige elektromotor die 100 kW (140 pk) vermogen produceert. Saab geeft een range op van 200 kilometer. De lithium-ion batterijen zijn onder de vloer gemonteerd en snoepen geen interieur- of bagageruimte op. Dankzij de slimme plaatsing is de gewichtsverdeling van de elektrische 9-3 50-50 (voor-achter). Mede hierdoor moeten de rij-eigenschappen van de 9-3 behouden blijven, ondanks het toegenomen gewicht.

De 9-3 met elektromotor heeft 10 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km/u te accelereren. De topsnelheid van het testmodel is 120 km/u.

Saab waagt zich nog niet aan het noemen van een introductiedatum, maar mocht moederbedrijf NEVS genoeg geld of een overnamekandidaat weten te vinden, dan zal het minimaal tot 2016 duren voordat de auto op de markt komt. De techniek die het merk ontwikkelt voor de 9-3 moet daarna ook in andere modellen worden toegepast.