Je komt aan bij een parkeergarage, stapt uit en laat je auto achter. Deze parkeert zichzelf vervolgens helemaal automatisch ergens in de garage. Als je terugkomt staat de auto bij de uitgang alweer op je te wachten. BMW test met techniek die dat mogelijk maakt.

Rondjes rijden door een parkeergarage op zoek naar een plekje, de uitgang zoeken, parkeren in krappe parkeerplaatsen: de meeste parkeergarages zijn voor automobilisten geen pretje. Daarom werkt BMW aan techniek die deze ongemakken uit handen moet nemen.

Met de Remote Valet Parking Assistent zoekt de auto zelf een parkeerplaats in de garage, terwijl de bestuurder alvast naar zijn afspraak gaat. Hij of zij kan via een smartwatch of telefoon aangeven wanneer de auto weer klaar moet staan bij de uitgang. De auto rijdt hier dan helemaal zelfstandig naar toe zodat de bestuurder weer in kan stappen.

Onder andere Volvo test met soortgelijke systemen, maar de Parking Assistent van BMW gaat verder. Het systeem werkt namelijk niet met GPS, want dat signaal doet het vaak niet in parkeergarages. De enige voorwaarde is dat er een digitale kaart van de garage aanwezig moet zijn. Met lasers en sensoren bepaalt de BMW vervolgens zijn positie en waar er vrije plekken zijn. Scheef geparkeerde auto’s, voetgangers en andere obstakels worden door de auto waargenomen. In tegenstelling tot andere systemen hoeft de infrastructuur niet aangepast te worden voor de Remote Valet Parking Assistent. Voorwaarde is wel dat er een digitale kaart beschikbaar is van de parkeergelegenheid.

BMW presenteert het systeem op de CES elektronicabeurs in Las Vegas begin januari. Wanneer de Remote Valet Parking Assistent rijp is voor productie is niet bekend.