Peugeot heeft de 108 onthuld, de opvolger van de inmiddels bejaarde 107. De 108 is dan ook in alles een flinke sprong vooruit en profiteert weer van 14 procent bijtelling.

Peugeot stelt de 108 voor aan de wereld. Het is de eerste auto uit de drieling die verder bestaat uit de Citroën C1 en Toyota Aygo. Die merken zijn later aan de beurt, nu mag Peugeot zijn nieuwe stadsauto in de spotlights zetten. De 108 is helemaal nieuw en heeft, ondanks dat er veel onderdelen gedeeld worden met de andere twee auto’s, een duidelijk eigen Peugeot-gezicht. Gebleven is de glazen achterklep, die toegang biedt tot een 196 liter grote bagageruimte.

De nieuwe stadsauto is er weer als drie- en vijfdeurs en als 108 Top! met open dak. Dit dak is in drie kleuren - zwart, grijs en paars – verkrijgbaar en creëert een opening van 80 centimeter breed en 76 centimeter lang. De driedeurs wordt verkrijgbaar in enkele opvallende two-tone kleurstellingen.

In het interieur, waarvan nog geen foto’s zijn, biedt Peugeot de keuze uit vele kleurthema’s met namen als Barcode, Diamond en Dressy. Het instrumentarium is deels digitaal en zit vast aan de stuurkolom, waardoor de bestuurder altijd goed zicht heeft op de tellers. Optioneel biedt Peugeot voorzieningen uit hogere segmenten aan, zoals een 7 inch touchscreen, keyless entry en een achteruitrijcamera. Nieuw is Mirror Screen, waarmee je apps die daar geschikt voor zijn van je smartphone naar het beeldscherm in de auto kunt overzetten. De techniek Mirror Link is geschikt voor Android, Windows Phone en Blackberry en via een speciale app ook voor iPhones.

Peugeot 108

De 108 is 3,47 meter lang en 1,62 meter breed en blijft dus qua formaat een échte stadsauto. Zijn draaicirkel is met 9,60 meter bijzonder klein. Er zijn twee motoren beschikbaar, beide van Peugeot zelf en niet meer van Toyota zoals bij de 107. De 1.0 e-VTi heeft 68 pk en stoot slechts 88 g/km uit, goed voor 14 procent bijtelling. Deze driecilinder is ook te koppelen aan een halfautomaat met vijf versnellingen. De tweede motor is de 1.2 VTi met 82 pk, die valt net buiten de 14 procent bijtellingscategorie. Het nieuwe onderstel zorgt volgens Peugeot voor betere stuureigenschappen en meer stabiliteit.

De 108 maakt zijn werelddebuut op de autosalon van Genève, die begin maart zijn deuren opent. Hij verschijnt in de zomer bij dealers, prijzen zijn nog niet bekend.