Citroën geeft de nieuwe C1 een opvallende neus, waarmee hij zich onderscheidt van zijn broertje Peugeot 108. Het merk heeft voorafgaand aan het officiële debuut volgende week de eerste foto’s en informatie vrijgegeven.

Citroën heeft de nieuwe C1 onthuld. De stadsauto is onderdeel van een drieling waarin ook de Peugeot 108 en Toyota Aygo zitten, maar het onderscheid tussen de drie modellen is veel groter dan voorheen. Citroën geeft de C1 een opvallend neusje, met koplampen die uit twee delen bestaan – een ontwerptrucje dat Citroën ook al toepaste op de C4 Picasso.

De mogelijkheden om de auto ter personaliseren zijn groter dan ooit. Naast de keuze uit drie of vijf deuren – die mogelijkheid is er bij de huidige C1 ook al – kun je kiezen voor een open dak of een tweekleurige carrosserie. Het canvas dak van de versie die Citroën Aircscape noemt is in drie kleuren (rood, zwart en grijs) te verkrijgen.

Qua specificaties is de C1 verder gelijk aan de Peugeot 108. De C1 is lekker compact gebleven met een lengte van 3,46 meter. Daardoor is ook de draaircirkel prettig klein, 9,6 meter. Het lage gewicht van 840 kilogram zorgt niet alleen voor weinig motorrijtuigenbelasting maar ook voor een lager verbruik. Citroën levert de C1 met twee motoren, die we al kennen uit de C3: de e-VTi 68 en VTi 82. Beide motoren zijn driecilinders, die eerste heeft een cilinderinhoud van 1,0 liter, de versie met 82 pk is een 1.2. Met het optionele ‘Aero Pack’ op de e-VTI 68 stoot deze versie slechts 88 g/km CO2 uit, goed voor 14 procent bijtelling.

Citroën belooft een aanzienlijk beter veercomfort, een flink verbeterde wegligging en een scherpere besturing, ten opzichte van de huidige C1. De stadsauto wordt leverbaar met diverse nieuwe opties die afkomstig zijn uit hogere segmenten, zoals een achteruitrijcamera, een 7 inch aanraakscherm, stoelverwarming en airconditioning met climate control.

De C1 debuteert op de autosalon van Genève volgende week. Prijzen zijn nog niet bekend.