Het koolstofvezel chassis van de Alfa Romeo 4C wordt mede geproduceerd door het Nederlandse bedrijf TenCate. Alfa Romeo is de eerste grote automotive-klant van het bedrijf.

Nederlandse innovatie in de Alfa Romeo 4C. TenCate uit Almelo leverde al koolstofvezel toepassingen voor de luchtvaart en doet dat nu voor Alfa Romeo, zo heeft het Nederlandse bedrijf bekend gemaakt.

TenCate werkt voor de productie samen met de Italiaanse toeleverancier Adler, dat het koolstofvezel chassis van de 4C produceert in een fabriek nabij Napels. Veel gebeurt nog altijd met de hand, koolstofvezel heeft een bewerkelijke productiemethode - zoals je in de video hieronder kunt zien. TenCate en Adler gaan zo’n drieduizend stuks van het 4C-chassis per jaar produceren. Op BMW na (dat merk verwacht van de elektrische i3 meer dan 3.000 exemplaren per jaar te produceren) is Alfa Romeo daarmee de grootste fabrikant van koolstofvezel auto’s.

De monocoques worden na de productie overgebracht naar de Maserati-fabriek in Modena, waar de rest van de productie plaatsvindt. TenCate hoopt na deze eerste automotive klant meer automerken te kunnen voorzien van koolstofvezel onderdelen. Het bedrijf is in gesprek met Adler voor meer projecten.