Quadricycles zoals de Renault Twizy en Tazzari Zero zijn niet zo veilig als echte stadsauto’s. Dat blijkt uit crashtests van EuropNCAP.

Je mag ermee de snelweg op en ze zien er leuk uit, maar de Renault Twizy en Tazzari Zero zijn helaas niet zo veilig als échte stadsauto’s - zoals de Smart Fortwo en Fiat 500. Uit nieuwe crashtests van EuropNCAP blijkt dat de bescherming van inzittenden van de Twizy en Zero bij een botsing niet al te best is.

Renault heeft Twizy, die plaats biedt aan twee personen, voorzien van vierpuntsgordels en een airbag voor de bestuurder. Deze voorzieningen werken naar behoren, het hoofd van de bestuurder wordt goed beschermd en de Twizy heeft bovendien een stijve structuur. Toch is de bestuurder zowel bij een frontale botsing als bij een zijdelingse aanrijding kwetsbaar. Bovenbenen, bovenlichaam en nek zijn niet goed beschermd. Er zit nu eenmaal weinig ‘blik’ om de bestuurder heen om hem te beschermen. De Twizy krijgt 6 van de 16 punten bij de frontale botsproef en 7 van de 16 bij de zijdelingse crashtest.

De elektrisch aangedreven Zero van aluminiumfabrikant Tazzari komt er niet beter vanaf. Het autootje heeft geen airbag. Wél een veiligheidsgordel, maar daarvan brak de bevestiging af bij de frontale botsproef (foto 5). De structuur van de Zero doorstaat de test (50 km/u), maar zal bij een botsing op hogere snelheid bezwijken. Daar komt bij dat het batterijpakket dat voorin ligt in de voetenruimte schuift bij een frontale botsing, met alle risico’s van dien. De Zero doet het bij de zijdelingse botsproef iets beter, maar een score van 8 uit 16 is nog altijd onvoldoende.  

Dat de veiligheid van Quadricycles niet zo goed is als die van echte auto’s was te verwachten, maar de resultaten van de botsproeven zijn desondanks teleurstellend. De Twizy en Zero zijn prima voor gebruik in de stad, als je droog van A naar B wilt komen. Je bent minder kwetsbaar dan op een scooter of fiets. Maar voor gebruik op B- en snelwegen schiet de veiligheid tekort, je doet er beter aan om daarvoor een échte auto te kopen.