Van niet-bestaand tot booming in 3 jaar tijd: zo kun je het segment van kleine cross-overs wel beschrijven. Ford schitterde door afwezigheid maar besluit nu om de tweede generatie EcoSport ook in Europa te leveren – het antwoord op de populaire Opel Mokka, Renault Captur en Peugeot 2008. Ford wil zich onderscheiden met een hoge mini-SUV. Of de EcoSport zich staande kan houden in het inmiddels zo druk bevochten segment mocht ik ervaren in het lommerrijke Soesterberg.

Een SUV-uitstraling creëren op vier meter wagenlengte valt niet mee. Je ziet dat er aan de verhoudingen getornd is, de EcoSport oogt net iets te hoog waardoor het geheel wat smal overkomt. De breedte komt nagenoeg overeen met die van de Renault Captur, alleen is de EcoSport ruim 8 cm hoger. Het pronte reservewiel op de zijwaarts scharnierende kofferklep is een stoer item en (sinds het wegvallen van de Daihatsu Terios) een unicum in deze klasse.

Deze Ford verschalkt verkeersdrempels en slecht wegdek als geen andere concurrent en scoort daarmee belangrijke punten.

Uitgesproken comfortabel

Van Ford mag je een degelijk weggedrag met een sportief randje verwachten. Ook de EcoSport maakt dit waar, al kan hij zijn hoge zwaartepunt niet verbloemen. De qua zwaarte en precisie prima afgestelde besturing en de soepel schakelende versnellingsbak enthousiasmeren om vlot van bocht naar bocht te rijden, maar een flink overhellende koets blijkt onvermijdelijk. De doelgroep van de EcoSport zal niet vaak zo rijden en juist genieten van het klasse-overstijgende onderstelcomfort. Deze Ford verschalkt verkeersdrempels en slecht wegdek als geen andere concurrent en scoort daarmee belangrijke punten. De driecilinder 1.0 EcoBoost-motor met 125 pk maakt de auto vlot, soepel en vooral op snelheid erg stil. Voor de 90 pk sterke 1.5 diesel geldt dit ook: gevoelsmatig maakt deze viercilinder de EcoSport nog net iets volwassener.

Ook qua interieurruimte scoort de EcoSport goed. Op de achterbank is de beenruimte ruim voldoende en de hoofdruimte voor iedereen toereikend. Daar werpt de hoogbouw zijn vruchten af. Over de stoelen ben ik minder enthousiast. Hoewel de zit op de wat smal uitgevallen voorstoelen in eerste instantie prima lijkt, is het alsof ze wat voorover gekanteld staan. Op de lange duur krijgen je bovenbenen hierdoor wat te weinig steun. Het dashboard is qua uitstraling en gebruiksgemak praktisch uitwisselbaar met elke andere Ford. De EcoSport loopt alleen niet in pas met de Fiesta en B-Max, want in de SUV is alles wat je aanraakt keihard. Hier mist Ford aansluiting bij zijn concurrenten, die mooier ogende dashboardbekleding leveren.

Ford EcoSport

Compleet voor minder dan 25 mille

De prijslijst van de EcoSport is erg overzichtelijk en omvat vooralsnog enkel de volgehangen 'Titanium'-uitvoering. Er zijn drie opties leverbaar: grotere wielen, leren bekleding en metaallak. Er is ook nog een vierde optie, een pakket met onder andere ‘Sync’, cruise control en regen- en parkeersensoren dat 1.000 euro kost maar tot nader orde gratis is. Een automatische transmissie ontbreekt helaas als keuzemogelijkheid, maar mogelijk komt die nog. Ford vraagt minimaal 24.595 euro en daarmee is de vanafprijs van de EcoSport vrij hoog, maar je kunt (en hoeft) jezelf niet te buiten gaan aan dure opties. De diesel is met 29.595 euro een stuk onaantrekkelijker geprijsd. Wie valt voor de stoere SUV-looks zet met de EcoSport een ruime en uitgesproken comfortabele reisgenoot voor de deur.