Toyota heeft op de autosalon van Genève de nieuwe Aygo onthuld. Op de portieren na deelt ‘ie geen enkel plaatwerkdeel met zijn broertjes van Peugeot en Citroën.

De nieuwe Toyota Aygo is anders. Anders dan de huidige en anders dan z’n tweelingbroertjes van Peugeot en Citroën. Alleen de voorportieren en voorruit zijn gelijk aan die van de Franse stadsauto’s en daarmee krijgt de Aygo een opvallende en onderscheidende uitstraling. Grootste blikvanger is de X-vorm aan de voorkant, die verkrijgbaar wordt in verschillende kleuren.

“De nieuwe Aygo is te customizen en dat maakt hem uniek. De meerprijs voor de verschillende aankledingsopties wordt laag en de gekleurde panelen zijn zelfs bij de dealer te wisselen voor nieuwe”, zo licht een woordvoerder van Toyota toe. Ook in het interieur zijn er panelen in verschillende kleuren leverbaar. Het maakt van de nieuwe Aygo in ieder geval een duidelijk herkenbare auto.

De kofferbak is met 29 liter gegroeid, al is dat niet meteen te zien. De glazen achterklep zorgt nog steeds voor een flinke tildrempel. De Aygo is in de lengte slechts 2,5 centimeter gegroeid en dus nog steeds lekker compact. Het ruimte-aanbod in het interieur is daarom nagenoeg gelijk aan dat van het vorige model, zo leert een korte kennismaking.

De prijs wil Toyota nog niet vrijgeven maar wordt ‘competitief’. Half juli komt de auto op de markt met één motorkeuze. Dat is een doorontwikkelde versie van de 1.0 die nu ook al in de Aygo ligt en 69 pk levert. Het is ook voorlopig de enige motor: “In dit segment is er nauwelijks vraag naar meer vermogen”, aldus de PR-man van Toyota. De nieuwe Aygo komt eerst als vijfdeurs, later verschijnt er ook een driedeurs.