Suzuki Celerio

Suzuki grijpt de Europese première van de Celerio, de opvolger van de Alto, op de autosalon van Genève aan om meer informatie over de auto bekend te maken. De Celerio krijgt de grootste bagageruimte in zijn segment.

Suzuki vervangt de Alto volgend jaar door de Celerio. Met een lengte van 3,60 meter is hij 10 centimeter langer dan de Alto. Dat levert meer interieurruimte op, Suzuki zegt dat de Celerio het ruimste interieur in zijn segment biedt. De hoog geplaatste stoelen en de grote portieren maken de instap bovendien makkelijk. Omdat het dak niet schuin afloopt is er voor de achterpassagiers voldoende hoofdruimte. De kofferruimte is met 254 liter inhoud eveneens ruim bemeten voor een auto in het stadsautosegment.  

Suzuki lepelt de 1.0 driecilindermotor uit de Alto in de Celerio, het blokje levert onveranderd 68 pk maar is wel zuiniger dankzij de nieuwe versnellingsbak die het merk eraan koppelt. De handbak zorgt voor 30 procent minder wrijving en 40 procent minder vermogensverlies. De CO2-uitstoot van de Celerio komt uit op 85 g/km, dat is minder dan elke andere auto in dit segment op dit moment. Optioneel levert Suzuki een gerobotiseerde handbak.

De Celerio wordt leverbaar in negen verschillende kleuren. Eind dit jaar start de productie voor Europa, wat betekent dat de auto begin 2015 leverbaar wordt. Prijzen zijn nog niet bekend.