Toen de Nissan Juke in 2010 op de markt kwam maakte hij heel wat tongen los. De één vond de bijzonder gelijnde cross-over schitterend en de ander vond ‘m niet om aan te zien. Na 4 jaar is het tijd voor een update, waarbij Nissan het uitgesproken design grotendeels ongemoeid laat. Het blijft bij subtiele uiterlijke wijzigingen, terwijl de verbeterde motoren de Juke interessanter maken voor Nederland. Ik reed de vernieuwde Juke in en rondom Lissabon.

Het belangrijkste nieuws voor ons land is de nieuwe 1.2 DIG-T benzinemotor, die met 115 pk een hele vooruitgang is ten opzichte van de ouderwetse 1.6 met 94 pk. De kleine turbomotor is aanmerkelijk stiller dan de oude ongeblazen instapmotor. Al bij lage toeren pakt het nieuwe blok soepel op en heb je niet het gevoel met slechts een 1.2-tje op pad te zijn, ook niet in het heuvelachtige Portugese landschap. De trekkracht is meer dan voldoende en de handgeschakelde versnellingsbak laat zich soepel in de versnellingen leggen. De pedaalbediening is eveneens licht, wat de Juke ideaal maakt voor in het stadsverkeer. Het onderstel is mooi in balans en biedt voldoende comfort zonder dat ‘ie in bochten erg overhelt. De besturing is redelijk direct en licht, wat goed bij de compacte Juke past.

Personaliseren

Het uiterlijk is niet radicaal gewijzigd. De voor- en achterbumper zijn iets anders getekend en je hebt nu de mogelijkheid om voor xenonverlichting te kiezen. Daarnaast kun je ‘m meer personaliseren dan voorheen, doordat je uit meer kleuren(combinaties) kunt kiezen. Je kunt nu bijvoorbeeld voor een rode inleg kiezen voor de wielen, spiegelkappen en deurgrepen, terwijl je een gele lakkleur hebt. Dit maakt iedere Juke in potentie uniek.

Een groot kritiekpunt van de vorige Juke was de kleine bagageruimte. Nissan heeft er alles aan gedaan om dit te verbeteren, met 40 procent meer bagageruimte (voor de tweewielaangedreven versies) als resultaat. Je hebt nu de beschikking over 354 liter, wat het mogelijk maakt om een grote en middelgrote koffer tegelijk te vervoeren. Ook kun je het interieur net als het exterieur meer personaliseren dan voorheen. In lijn met de gekozen exterieurkleuren breng je het interieur op smaak. Kies je een gele lakkleur, dan is het mogelijk om dezelfde accenten in het interieur te kiezen. Ondanks dat Nissan met de Juke wil concurreren met auto’s als de Mini Countryman, blijft de interieurafwerking toch flink achter bij die van het Duits-Britse retromodel. In de Juke vind je binnenin vooral harde materialen, zelfs de toplaag van het dashboard is keihard. De facelift zou een mooie gelegenheid zijn geweest om dat aan te passen, maar die kans heeft Nissan laten liggen.

Nog unieker

De vernieuwde Nissan Juke is met de nieuwe 1.2 DIG-T motor weer helemaal klaar voor Nederland. De CO2-uitstoot daalt en daardoor wordt ‘ie met deze motor goedkoper (prijzen worden later bekendgemaakt) en rijdt ook nog eens een stuk prettiger. Tel daarbij de nieuwe personalisatiemogelijkheden en uiterlijke details op en Nissan heeft van de gewaagde Juke een nog unieker aanbod gemaakt voor mensen die graag opvallen en zich willen onderscheiden van de grijze massa.