In oktober verschijnt de Lexus NX in de showrooms. Het merk heeft nu meer informatie over de motoren van de middelgrote SUV bekend gemaakt.

Lexus geeft stukje bij beetje meer informatie vrij over de NX. Dit keer verblijdt het merk ons met meer technische informatie en een set nieuwe foto’s. Helaas wordt uit de nieuwe informatie nog niet duidelijk of de NX zal profiteren van 20 procent bijtelling.

Voor de zuinigste versie, de 300h hybride-uitvoering, geeft Lexus namelijk een CO2-uitstoot op van ‘minder dan 120 g/km’. Een mooie waarde, maar 117 g/km is in ons land de maximale CO2-uitstoot om te mogen profiteren van 20 procent bijtelling. Het verbruik van de hybrideversie is vastgesteld op 5,2 l/100 km (1 op 19,2). Bijzonder is dat de 2.5 benzinemotor wordt ondersteund door een óf twee elektromotoren. Als je kiest voor vierwielaandrijving heeft de SUV namelijk een extra elektromotor om de achterwielen aan te drijven.

De 300h is direct bij de verkoopstart in oktober te verkrijgen, de NX 200t volgt in februari 2015. Deze heeft een nieuwe turbomotor die 238 pk vermogen en 350 Nm koppel produceert. Het maximale koppel is al vanaf 1.650 tpm beschikbaar. CO2-cijfers zijn nog niet beschikbaar. Wel is bekend dat de motor wordt gekoppeld aan een nieuwe zestraps automatische versnellingsbak.

Lexus heeft ook de afmetingen bekend gemaakt. De NX meet in de lengte 4,63 meter en in de breedte 1,84 meter. Daarmee heeft hij ongeveer dezelfde maten als een Audi Q5. Dat is dan ook een van de belangrijkste concurrenten van de NX.

Lexus rust de SUV uit met moderne snufjes, zoals een draadloze oplaadfunctie voor smartphones, een 6,2 inch groot head-up display, 360 graden camera’s en een systeem dat waarschuwt voor kruisend verkeer van achteren. Net als van de andere Lexus-modellen is er een F-Sport-uitvoering van de NX. Deze onderscheidt zich met een sportieve grille, lagere voorbumper, sportdempers, sportstoelen en een speciale interieurkleur.

Prijzen van de NX zijn nog bekend, die worden later dit jaar bekend gemaakt.