De Audi A1 krijgt een subtiele update. Vooral onder de motorkap verandert er het nodige, de A1 krijgt als eerste Audi in de geschiedenis een driecilindermotor.

Het was een kwestie van tijd voordat Audi eraan moest geloven en nu is het zover. De eerste driecilindermotoren ooit in een Audi debuteren in de A1. Het merk komt meteen met twee exemplaren, die al bekend zijn uit andere producten van de Volkswagen Groep.

De 1.0 TFSI is de nieuwe basismotor met een vermogen van 95 pk. Bij de diesels wordt de nieuwe instapper een 1.4 TDI, met een CO2-uitstoot van 89 g/km. Beide driecilindermotoren vallen volgend jaar in de 20 procent bijtellingscategorie. Audi heeft ook alle andere motoren zuiniger en schoner gemaakt. Aan de 2.0 TFSI met 231 pk in de S1-modellen verandert niets. De motoren zijn allemaal te combineren met een zeventraps automatische versnellingsbak.

Naast zuinigere motoren heeft Audi verbeteringen doorgevoerd aan het onderstel, waardoor de A1 comfortabel zou moeten zijn. Verder is de elektrische stuurbekrachtiging helemaal nieuw, deze is te beïnvloeden door het eveneens nieuwe Drive Select System met instelbare rijstanden.

De uiterlijke wijzigingen blijven beperkt tot iets andere koplampen en vernieuwde bumpers. Nieuw zijn de Sport- en Design-uitvoeringen, waarmee de A1 een meer sportieve of moderne touch krijgt. In het interieur is een nieuw infotainmentsysteem te vinden.    

De vernieuwde A1 komt begin 2015 op de markt, prijzen zijn nog niet bekend.