Test zelfrijdende auto

Nederland wil een voortrekkersrol spelen bij de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Daarom past minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu de ontheffingsregels aan. Als alles goed gaat zijn volgend jaar al de eerste praktijktests in Nederland mogelijk.

Vanaf volgend jaar zijn grootschalige tests met zelfrijdende auto’s mogelijk in Nederland. Daarmee komt de zelfrijdende auto een flinke stap dichterbij voor Nederlandse autobezitters. De techniek gaat straks namelijk niet alleen in Amerika of Duitsland getest worden, maar op Nederlandse wegen. Om dat mogelijk te maken past minister Schultz van Haegen de ontheffingsregels aan.

Het voorstel dat vandaag is gepresenteerd kan de komende maanden nog door de autobranche en de kennissector worden bijgeschaafd. Begin 2015 gaan de nieuwe ontheffingsregels naar de Eerste en Tweede Kamer en als die akkoord zijn kunnen de eerste tests starten. Diverse partijen, waaronder Toyota en vrachtautofabrikant Daf, willen testen op Nederlandse wegen met zelfrijdende auto’s.

De minister kondigde eerder dit jaar al aan om de regels te versoepelen en zo tests met zelfrijdende auto’s mogelijk te maken in Nederland. Schultz: “De ontwikkelingen van de zelfrijdende voertuigen gaan snel. Als je de nieuwe technieken in sommige auto’s ziet dan kun je zeggen dat de transitiefase al begonnen is. Nederland is de ideale proeftuin voor grootschalige testen met zelfrijdende voertuigen. We hebben met onze kennisinstellingen en de automotive-sector veel kennis in huis en een goede infrastructuur om proeven met zelfrijdende voertuigen te faciliteren.”

Nederland wil een voortrekkersrol spelen bij de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Daarom past minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu de ontheffingsregels aan. Als alles goed gaat zijn volgend jaar al de eerste praktijktests in Nederland mogelijk.

Vanaf volgend jaar zijn grootschalige tests met zelfrijdende auto’s mogelijk in Nederland. Daarmee komt de zelfrijdende auto een flinke stap dichterbij voor Nederlandse autobezitters. De techniek gaat straks namelijk niet alleen in Amerika of Duitsland getest worden, maar op Nederlandse wegen. Om dat mogelijk te maken past minister Schultz van Haegen de ontheffingsregels aan.

Het voorstel dat vandaag is gepresenteerd kan de komende maanden nog door de autobranche en de kennissector worden bijgeschaafd. Begin 2015 gaan de nieuwe ontheffingsregels naar de Eerste en Tweede Kamer en als die akkoord zijn kunnen de eerste tests starten. Diverse partijen, waaronder Toyota en vrachtautofabrikant Daf, willen testen op Nederlandse wegen met zelfrijdende auto’s.

De minister kondigde eerder dit jaar al aan om de regels te versoepelen en zo tests met zelfrijdende auto’s mogelijk te maken in Nederland. Schultz: “De ontwikkelingen van de zelfrijdende voertuigen gaan snel. Als je de nieuwe technieken in sommige auto’s ziet dan kun je zeggen dat de transitiefase al begonnen is. Nederland is de ideale proeftuin voor grootschalige testen met zelfrijdende voertuigen. We hebben met onze kennisinstellingen en de automotive-sector veel kennis in huis en een goede infrastructuur om proeven met zelfrijdende voertuigen te faciliteren.”