BMW i3: een van de weinige auto's met lage bijtelling in 2016

Met ingang van 1 januari 2016 geldt 25 procent bijtelling voor bijna alle auto’s. De grenzen voor 7, 14 en 20 procent bijtelling worden flink aangescherpt.

De bijtellingsregels voor 2016 zijn bekend. Staatssecretaris Wiebes heeft een nota van wijziging op het belastingplan naar de Tweede Kamer gestuurd. Daarin staat dat alle auto’s met een CO2-uitstoot van meer 79 g/km in 2016 in de 25 bijtellingscategorie vallen. In de praktijk betekent dat op dit moment dat alleen enkele (plug-in)-hybrides in 2016 in aanmerking komen voor een lagere bijtelling.

De grenzen voor 20 procent bijtelling zijn 51-79 g/km. Vooralsnog vallen de Toyota Yaris Hybrid, Porsche Cayenne Plug-in Hybrid en Volvo XC90 Plug-in in deze categorie. 14 procent bijtelling geldt in 2016 alleen nog voor semi-elektrische auto’s en plug-in hybrides zoals de Mitsubishi Outlander PHEV en Volkswagen Golf GTE met een CO2-uitstoot van tussen de 1 en 50 g/km. Dat is nu nog 7 procent bijtelling. 100 procent elektrische auto’s (Tesla Model S, Renault Zoe, Nissan Leaf) met 0 g/km CO2-uitstoot hebben vanaf 2016 7 procent bijtelling. Kijk voor een vergelijking met de huidige regels in de tabel onderaan dit artikel. Goed om te weten is dat bestaande leasecontracten worden gerespecteerd, met een maximale duur van 60 maanden na afsluiting.

Aan de wegenbelasting wordt in tussenjaar 2016 – vanaf 2017 gaat het autobelastingstelsel helemaal op de schop – nauwelijks gerommeld. Alleen de vrijstelling voor auto’s met een CO2-uitstoot tot 50 g/km (dat zijn dus (semi-)elektrische auto’s) vervalt, voor deze auto’s gaat een halftarief gelden. Daarnaast blijft de gewichtscorrectie van 125 kilogram voor hybrides en elektrische auto’s van kracht.   

Bijtelling 2014-2016
2014 (CO2) 2015 (CO2) 2016 (CO2) 
4 procent bijtelling 0 g/km 0 g/km
7 procent bijtelling 1 - 50 g/km 1 - 50 g/km 0 g/km
14 procent bijtelling 51 - 88 g/km (b) 51 - 82 g/km 1 - 50 g/km
51 - 83 g/km (d)
20 procent bijtelling 89 - 117 g/km (b)     83 - 110 g/km     51 - 79 g/km  
86 - 111 g/km (d)
25 procent bijtelling     > 117 g/km (b) > 110 g/km > 79 g/km
> 111 g/km (d)

b=benzine, d=diesel. Vanaf 2015 is er geen onderscheid meer tussen benzine en diesel.

Update

Dit plan is niet meer actueel, staatssecretaris Wiebes heeft op 4 november zijn definitieve plan gepresenteerd.